Het was een vreemde gewaarwording op het terrein van de Yacht Club de Monaco. Haast verstopt achter de immense jachten van de Monegaskische high society, waren allerlei studententeams volop in de weer met de laatste voorbereidingen. Maar vandaag begon toch echt de Monaco Solar Boat Challenge met een endurance race over 30 kilometer. Ook voor Solar Boat Twente, het UT-studententeam dat voor een podiumplek wil gaan.
Alle begin is moeilijk
Het Twentse team is al sinds woensdag in het zonovergoten Monaco. Dat alle begin moeilijk is, is ook voor de UT-studenten geen uitzondering. Bij de eerste tests op een ruige Middellandse Zee kwamen ze er al snel achter dat dit zoute water een grotere uitdaging is dan het zoete Twentse water. Het gevolg: alle hens aan dek en tot diep in de nacht doorwerken om het zonnedek waterdicht te krijgen.
Donderdag was de technische inspectie. Dat leek van een leien dakje te gaan, totdat er discussie ontstond over de veiligheid van de accu. Terwijl het team er heilig van overtuigd was dat alle veiligheidsmaatregelen waren genomen, wilde de organisatie een extra inspanning zien, om er zeker van te zijn dat er geen ‘mogelijke schadelijke gassen’ vrijkomen. Het was even zweten, maar vanmorgen kwam eindelijk groen licht voor Solar Boat Twente. De studenten konden zich opmaken voor de endurance race.
Slijtageslag
Onder de rook van het Monte Carlo Casino dreven vanmorgen een twintigtal boten, klaar voor de start. Namens Solar Boat Twente zat net als bij het NK in Friesland werktuigbouwkundestudent Ids de Vos achter het stuur. Zonder zenuwen overigens, die had hij er de afgelopen dagen wel afgevaren. Na het startsignaal schoot als verwacht de ‘Furia One’ van absolute topfavoriet Clafis ervandoor. De Conrad Solar Boat Twente mengde zich in het strijdgeweld erachter.
Het werd zonder meer een slijtageslag. Waar UT-student De Vos ‘slow but steady’ boeien rondde, zijn plek vakkundig verdedigde en af en toe op slinkse wijze andere boten passeerde, had onder meer het team van de TU Delft vooral problemen. Waar het er donderdag nog alle schijn van had dat het Delftse team hoge ogen zou gaan gooien, viel hun zonneboot op het moment suprême uit.
Twentse tevredenheid
Ook de Conrad Solar Boat Twente viel aan het einde van de race even stil, maar pakte het daarna snel weer op. Alom tevredenheid in het Twentse kamp achteraf. ‘De accu was zo goed als leeg’, vertelt Hidde Pik, verantwoordelijk voor de communicatie tussen piloot en de rest van het team. ‘Maar we konden met energie uit de zonnepanelen doorvaren. Al met al zijn we heel tevreden met onze strategie en dit resultaat.’
Dat beaamde een blije piloot Ids de Vos. ‘Naar omstandigheden een goede race. Sneller kon eigenlijk niet, door de problemen die we de afgelopen dagen hadden met het zonnedek. Misschien nam ik iets te veel risico, gezien het leegraken van de accu, maar dat is goed opgelost.’
‘Kan alleen nog maar beter’
‘En vanaf nu kan het alleen nog maar beter gaan’, vervolgde De Vos. ‘Morgen staan de slalom en de sprint op het programma. Dan kunnen we vol gas gaan!’
Vandaag volgt nog een ‘parade lap’ en wagen de UT-studenten een poging om het snelheidsrecord te breken. Die onderdelen tellen niet mee voor de wedstrijd. De toon is in ieder geval gezet, met het uitvaren van 23 van de 50 rondes. Nadat het Clafis-team als eerste over de finish kwam, moesten de andere boten ook terug naar de kade. Solar Boat Twente staat na dit eerste onderdeel op een vierde plaats, met nog kans om te stijgen. Of er ook daadwerkelijk een podiumplek in zit bij dit debuut van de UT-studenten, moet morgen blijken.