Teamleider Stan van der Wel, student technische bedrijfskunde, vertelt over de wedstrijd.
Hoe is het gegaan?
‘Het verliep anders dan gehoopt. De race in Akkrum bestaat uit drie onderdelen. In de eerste race, een afstand van 53 kilometer over de Friese wateren, kregen we meteen te maken met een aantal technische problemen. Het leek een softwareprobleem, maar later bleek dat er ook mechanisch dingen misgingen, waardoor we de finish niet haalden.’
En verder?
Ook tijdens de tweede race, het Rondje Akkrum, wisten we niet te finishen. Opnieuw waren er technische problemen. Zo erg zelfs dat de boot stil kwam te liggen en een van onze teamleden het water insprong, om te voorkomen dat er water bij de motor zou komen. Dat bleek uiteindelijk mee te vallen. Bij het laatste onderdeel, de sprint, kwamen we gelukkig wel over de streep. Het zorgde voor opluchting: zoveel problemen hadden we niet zien aankomen van tevoren. Je kunt het weekend misschien als volgt samenvatten: de boot doet het, maar nog niet zoals wij willen.’
Hoe kan dat?
‘We hebben tot nu toe te weinig kunnen testen. Er is vooral veel tijd geïnvesteerd in de innovaties van de boot. Een van de belangrijkste innovaties is dat de elektromotor verplaatst is naar de onderkant van de boot. In plaats van bovenin, zoals vorig jaar. Dat zorgt voor meer efficiëntie, een lager zwaartepunt en betere koeling: de motor ligt immers onderwater. Het laatste voordeel is ook meteen een nadeel, want het feit dat de motor onderwater ligt, maakt ‘m extra kwetsbaar. Tuurlijk, het was makkelijker geweest als we meer techniek van het oude team hadden gebruikt, maar wij zien het ook als onze taak om te innoveren. We hebben er geen spijt van.’
En nu?
‘Over drie weken is de volgende race in Purmerend. Daar willen we een beter resultaat neerzetten. Tijd is onze grootste vijand. De afgelopen weken zijn we iedere dag al tot laat aan het sleutelen. Eigenlijk willen we de boot laten vliegen over het water, dat zorgt voor de minste weerstand, maar het blijft de vraag of dat gaat lukken. Purmerend is net als Akkrum onderdeel van de zonnebootcompetitie, die uit vijf wedstrijden bestaat. Voor deze competitie mogen we onze slechtste race wegstrepen – ik hoop natuurlijk dat het de eerste in Akkrum wordt. De belangrijkste wedstrijd is over een maand. Dan gaat het WK in Monaco van start.’
Wat verwacht je van het WK?
‘Ik hoop dat we de race uitvaren. Er gaat een gerucht dat het sterkste team, dat afgelopen weekend ook weer won, niet meedoet in Monaco. Dat biedt kansen. Het wordt hoe dan ook spannend, want het zoute water en de hoge golven zijn omstandigheden waar we nog niet op hebben getest. Er is een plan B mocht het misgaan. We nemen onderdelen van het oude team mee, zodat we kunnen wisselen als er iets stukgaat. Toch finishen we natuurlijk het liefst met onze eigen constructie.’