Het was een bijzondere clash afgelopen vrijdag in Groningen: de zonneboot uit Twente nam het op tegen een Citroën Deux Chevaux. De één voer op zonnekracht door de grachten, de ander reed op waterstof door de binnenstad. Uiteindelijk kwam de Twentse Solar Boat als eerste over de finish. Teamleider Tjeerdtje van Gastel vertelt over de race.
Hoe kwam deze bijzondere wedstrijd tot stand?
‘Er stond een grote race voor zonneboten op het programma bij Lauwersoog, maar deze ging vanwege de coronacrisis niet door. Gelukkig vroeg de organisatie of wij mee wilden doen aan een ander initiatief. De uitdaging was als volgt: onze zonneboot zou het opnemen tegen een op waterstof aangedreven Citroën C2V, ook wel bekend als een eend. De Deux Chevaux is door een bedrijf uit Hoogezand volledig omgebouwd van benzineauto naar waterstofeend. Het parcours voor onze boot liep door de Groningse grachten, terwijl de eend dwars door de binnenstad moest koersen.’
Jullie wisten uiteindelijk te winnen. Hoe verliep de race?
‘Vooral bij de finish en de start, waar geen vaarlimiet gold, konden we hard varen. Bovendien scheen de zon, dus de batterij van de boot werd continue opgeladen. Ik moet toegeven dat de auto een paar keer stilstond bij een verkeerslicht, dat was ons geluk. Maar onze piloot leverde ook knap werk. We merkten bij het testen dat het lastig was om de weg te vinden in de grachten. En er waren smalle stukken, waar het aankwam op de skills van de piloot. Maar het bleek genoeg. Uiteindelijk kwam onze boot een stuk sneller over de finish.’
Jullie trokken vast veel bekijks?
‘Klopt! Al wilden we het een beetje low-key houden vanwege de coronamaatregelen. Je zag mensen langs de kant denken: wat vaart hier? Ook bij het te water laten van de boot kwamen veel mensen uit de buurt toch even naar buiten om te kijken.’
Nog gekke dingen tegengekomen onderweg?
‘Dat viel mee. Er lag alleen veel kroos in de gracht. De tocht verliep verder soepel. Onze draagvleugels, waarmee we de boot uiteindelijk willen laten vliegen, waren niet onder de boot gemonteerd. We durfden het niet aan in de Groningse grachten. Er liggen verschillende fietsen op de bodem en daar wil je niet achter blijven haken.’
Draagvleugels? Kun je daar iets meer over vertellen?
‘Ons hoofddoel is om de Solar Boat met behulp van draagvleugels te laten ‘vliegen’. Als de draagvleugels van de zonneboot het goed doen, zal deze uit het water getild worden en als het ware vliegen, zodat de boot zo min mogelijk weerstand heeft. Daar werken we naartoe. Wij zijn als team net zes weken bezig. Onze hoop is dat onze solarboot in de zomer van 2021, tijdens het wereldkampioenschap zonnebootracen in Monaco, over het water vliegt.’
Maken jullie een nieuwe boot?
‘Nee, we bouwen verder aan de boot van het team van vorig jaar. Deze heeft door de sluiting van het watersportcomplex bij Euros nauwelijks gevaren. Ook het WK in Monaco ging niet door. We konden de boot in topconditie overnemen. Vandaag begint voor ons team de ontwerpfase. We gaan zoveel mogelijk verbeteringen doorvoeren. In april hopen we onze boot te onthullen in het Wilmink Theater. Het blijft spannend of dit door kan gaan. We durven niet te ver vooruit te kijken en concentreren ons op de korte termijn. De race in Groningen was in ieder geval een mooi begin van het jaar.’