De website trekt zo’n duizend unieke bezoekers per dag. In de zomermaanden, de piek, loopt dat op tot 35 duizend per maand. Via advertentieverkoop verdient Wantia er een aardige boterham mee. ‘Ik kan er goed van rondkomen.’ Sinds vorig jaar is hij fulltime bezig met de website. ‘Tijdens mijn stage voor de Hogeschool Utrecht bij het bedrijf 24/7 Info in Hamburg, ontdekte ik dat je met websites bouwen een leuk centje kan verdienen. Toen is het idee ontstaan. Ik ben zelf iemand die nogal veel reist. Ik kom vaak op vliegvelden en ik ben ook degene in de vriendengroep die de tickets uitzoekt, boekt en bekijkt hoe er van en naar het centrum gereisd kan worden.’
Een website die al die informatie genereert, was er volgens Wantia nog niet. ‘Vliegveldinfo.nl voorziet in die behoefte. Ik merk onder meer uit mailtjes dat mensen er echt baat bij hebben. Websitebezoekers willen drie dingen weten. De prijs, van bijvoorbeeld een taxirit, de tijden waarop bijvoorbeeld een bus of trein vertrekt naar de stad en de dienstregeling.’
Al die informatie komt samen op zijn site. ‘Ik ben zelf dagelijks druk met het up to date houden van de informatie. Daarnaast wordt de website vertaald in het Engels en Duits. Nederland is een relatief klein land. In Engeland en Duitsland is het bereik veel groter.’ Iets wat potentiele adverteerders ook aanspreekt, denkt de alumnus. ‘Er zijn twee soorten adverteerders. Bij Booking.com krijg ik bijvoorbeeld een percentage als er daadwerkelijk een boeking volgt via mijn website en je hebt adverteerders die een vast bedrag betalen.’
Het aantal bezoekers op Vliegveldinfo.nl neemt toe. ‘De succesformule is dat de site heel praktisch is. Daarnaast hebben we het gebruikersgemak hoog in het vaandel staan. Het responsive design van de website zorgt ervoor dat meteen duidelijk is van waar de site bezocht wordt; vanaf een smartphone, tablet of gewone pc. ‘ Wantia merkt ook dat mensen steeds meer zelf hun reis organiseren. ‘Ik richt me op Europese vliegvelden en dat is een prima focus. Het heeft geen zin om een dergelijke website wereldwijd te gaan uitbouwen. De meeste bezoekers willen een weekendje weg en dat is meestal in Europa.’
Wantia studeerde in 2011 af bij psychologie. ‘Ik volgde de master consument en gedrag. Erg waardevol. Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk mensen te overtuigen om mijn website te bezoeken.’
Stemmen voor de verkiezingen Website van het Jaar 2013 kan nog tot en met 25 oktober. De winnaars worden 14 november bekend gemaakt.