‘Het sociale netwerk is ijzersterk’

| Stan Waning

UT-alumnus Job Bijvank (31) is voorzitter van Young Twente Board. In die functie probeert hij de stem van Twentse jongeren aan de besluitvormingstafel te krijgen. Hoe belangrijk is dat? En hoe kijkt hij naar de kansen en uitdagingen voor de regio?

Photo by: RIKKERT HARINK

Je maakt zo’n drie jaar deel uit van Young Twente Board, het laatste jaar als voorzitter. Waarom koos je voor zo’n functie?

‘Ik groeide op in Enschede en Twente was tot het laatste gedeelte van mijn studie altijd mijn thuisbasis. Totdat ik een keer wilde uitvliegen en koos voor een toffe afstudeeropdracht bij Albert Heijn in Amsterdam. Ik werkte in de e-Commerce en dat was top. Maar op sociaal vlak miste ik de gemoedelijkheid en de ruimte van Twente, ik kon niet helemaal aarden in de hoofdstad. Als ik de trein naar Twente pakte, had ik het gevoel naar huis te gaan. De heenreis voelde aan als de terugreis, in plaats van andersom. Collega’s uit Brabant en Limburg herkenden dat gevoel.’

‘Ik besloot daarop terug te keren naar Twente en wilde de regio op een andere manier leren kennen. Die keuze kwam ook voort uit een stukje trots en ambitie. Ik proefde dat mensen in mijn omgeving dachten: ‘Twente, wat moet je daar nou?’ Ik merkte prestatiedrang bij mezelf om te laten zien hoe tof Twente is en hoeveel kansen er liggen. Een rol binnen Young Twente Board (YTB) leek me de perfecte kans om de regio beter te leren kennen, maar ook om Twente op de kaart te zetten.’

job bijvank 

Voorzitter Young Twente Board

UT-alumnus internationale bedrijfskunde (2012 – 2018)

Senior Manager e-Commerce Albert Heijn, Ahold Delhaize

Twente op de kaart zetten. Lukt dat een beetje?

‘Soms is het zoeken hoe we het beste onze stem kunnen laten horen. Onze belangrijkste boodschap is  dat we jongeren moeten meenemen in besluitvorming, want dat gebeurt veel te weinig. De regio, de politiek en het bedrijfsleven: overal wordt te makkelijk gedacht over generatieverschillen. Langetermijnbesluiten gaan vaak over een periode van tien of twintig jaar. Dan wordt iets bepaald voor de generatie onder de besluitvormers. Daar moet je dus meerdere generaties in meenemen.

Als Twente Board proberen we richting te geven: welke kant willen we met Twente op. In wat voor een ondernemersklimaat, wat voor een woonklimaat en via welk onderwijsklimaat? Ik ben er trots op dat we als YTB veel invloed hadden afgelopen jaar. We maakten duidelijk dat jongeren niet meer op zoek zijn naar een dure auto voor de deur, maar zich zorgen maken over de toekomst. Kan ik straks een huis kopen? Gebeurt er wel genoeg op het gebied van klimaat? Is er straks nog een wereld om in te leven? Jongeren zoeken naar betekenis en willen bijdragen aan een betere wereld, ergens onderdeel van zijn. Daar ligt voor veel Twentse bedrijven een uitdaging. Want, wil je een aantrekkelijke werkgever zijn, dan moet je extra stappen zetten in duurzaamheid. Alleen maar groeien is voor veel jongeren niet genoeg.’

Hoe probeer je dat teweeg te brengen?

‘Door als jongerenklankbord van de regio te fungeren. We gaan met instellingen in gesprek en vervullen een aanjagende functie, bijvoorbeeld als het gaat om cultuur. Daarin trekken we op met cultuurinstellingen. We willen grote investeringen doen en daar is subsidie voor nodig. Neem Douwe Egberts in het centrum van Enschede. Dat is een plek waar veel internationale studenten samenkomen voor ontmoeting, een soort thuishonk. Dat is positief, maar eigenlijk een noodplek. Hoe meer we van zulke spots maken, om ontmoeting te bevorderen, hoe beter dat is. Daar maken we ons in de gemeenteraad hard voor. Blijf als gemeente investeren om aantrekkelijk te blijven en zo talent te behouden. Waar we de laatste jaren vooral adviseerden, willen we steeds meer  meepraten op bestuurlijk niveau en investeringen van geld beïnvloeden.’

'Besluitvorming concreet maken voor jongeren is niet eenvoudig. Dat gebeurt pas als iets heel zichtbaar wordt, of pijn gaat doen'

Als we inzoomen op onderwijs: Twente wacht een spannende tijd. Internationalisering, de voertaal, enorme bezuinigingen. Hoe ga je daar als Young Twente Board mee om?

‘Ik kijk daar met grote zorgen naar. Als student heb ik mogen ervaren hoe verrijkend het is om met studenten uit alle windstreken een project uit te voeren. Het is onmogelijk om de uitdagingen waar deze regio voor staat te tackelen zonder internationals, dat gaat niet lukken. Nederland wil marktleider blijven op het gebied van halfgeleiders, een belangrijke groeimotor. Als Twente Board hebben we met onze aanvraag voor Project Beethoven (landelijke investeringin de microchipsector, red) laten zien wat we willen en kunnen doen voor Nederland. Maar dan moet dat wel gefaciliteerd worden. Het is een gemiste kans van het Rijk dat er al een onevenredig besluit is genomen, zonder inbreng van de regio’s.

Wat me positief stemt, is dat we ons als Twente in korte tijd zo konden verenigen en voor het eerst echt een tegengeluid lieten horen. We gaan meer de bühne op dan eerder. Ook de bestuursvoorzitters, zoals van onze onderwijsinstellingen, laten zich meer zien op het landelijke strijdtoneel. Dat is goed, maar ook nodig om toekomstbesteding te zijn en de regio klaar te stomen voor de toekomst.’

Wat is jouw grootste zorg?

‘Dat de plannen in het hoofdlijnenakkoord haaks staan op de plannen in Project Beethoven. De ambitie in de chiptechnologie is enorm. Om ASML beweegruimte te geven, wordt alleen naar het topje van de ijsberg gekeken. We kijken veel te weinig naar de onderkant en ik schrik van het beleid waar momenteel over gesproken wordt door het kabinet, met een sterke nadruk op migratie en de Nederlandse taal. Ik denk dat we niet door hebben wat de gevolgen daarvan zijn voor de economie en duurzame groei. Als Nederland, maar ook als Twente, faciliteren we heel veel innovatie en deze toevoer wordt nu doorgeknipt. Dat gaat enorme pijn opleveren in de toekomst.’

Merk je dat die zorg ook onder jongeren leeft?

‘Ik zie best vaak een disbalans tussen micro en macro. Wat betekenen de gevolgen van een besluit voor mij en wat betekenen die gevolgen voor een land of regio? Veel jongeren denken vaak vooral aan dat eerste. Besluitvorming concreet maken voor jongeren is niet eenvoudig. Dat gebeurt pas als iets heel zichtbaar wordt, of pijn gaat doen. Als de zorg van mijn ouders onder druk staat bijvoorbeeld, want er zijn niet genoeg handen aan het bed of de technologie is nog niet ver genoeg. Maar ik denk dat veel jongeren niet zo’n sterke mening hebben over Nederlandse voertaal op een universiteit. Zulke thema’s zijn moeilijk om onder de aandacht te brengen.’

'Als je ambitie hebt om te ondernemen, is Twente bij uitstek de regio om dat voor elkaar te krijgen'

Wat maakt Twente mooi om je als jongere te vestigen?

‘Het is een regio die het goed doet op de brede welvaartsas. Dat klinkt misschien niet zo aantrekkelijk, maar Twente heeft veel te bieden. Veel kansen voor zelfontwikkeling, voor woonplezier, mooie steden met goede voorzieningen, maar als je van rust en groen houdt zijn er voor betaalbare prijzen veel woonmogelijkheden. En onderbelicht: als je ambitie hebt om te ondernemen, is Twente bij uitstek de regio om dat voor elkaar te krijgen. We hebben een gigantische mkb-sector met meer dan 15.000 bedrijven en we gunnen elkaar succes. Netwerk- en noaberschaporganisaties helpen jonge ondernemers graag vooruit. Het sociale netwerk is ijzersterk.’

Wat kan de regio beter doen om jongeren te binden?

‘Vertellen. Als regio zijn we te bescheiden. We realiseren geweldige dingen, maar doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ook kan Twente toegankelijker zijn richting internationals. Daarin zijn we soms te angstig en terughoudend. Biedt iemand een baan aan, combineer dat met een cursus Nederlands zodat diegene de taal in ieder geval kan verstaan, laat hem of haar Engels terugpraten en kijk aan hoe het werkt. We denken in problemen in plaats van in kansen. De arbeidsmarkt is zo krap, probeer het gewoon.’

roots 

Dit interview verscheen eerder in het carrièremagazine ROOTS, een nieuw initiatief van U-Today. In dit magazine willen wij studenten en bedrijven aan elkaar verbinden. Dat doen we door het brengen van verhalen van starters op de arbeidsmarkt en door het plaatsen van advertorials. Zo komen bedrijven voor het voetlicht van studenten en krijgen studenten een idee over het leven dat hen straks wacht en welke kansen er in de regio zijn.

Ben jij onlangs afgestudeerd (<5 jaar), woon en werk je in de regio Twente, Achterhoek of net over de grens in Duitsland en wil jij jouw verhaal delen? Of wil je als bedrijf adverteren ? Laat het ons weten via [email protected]

➡️Link naar het magazine

steun 

Het carrièremagazine ROOTS is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van de Provincie Overijssel en Twente Board.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.