Eerstejaars presenteren elkaar TOM-resultaten

| Johannes de Vries

Een met eerstejaars gevulde lounge in de Grolsch Veste. Zij presenteren elkaar de apps, zwembaden en 'duikringwerpers' die ze tijdens de eerste TOM-module hebben bedacht. Het zijn dit jaar de eerste concrete resultaten van het nieuwe onderwijsmodel en die mag iedereen zien. Maar eh... Wel een beetje snel, want er moet ook voor tentamens geleerd worden.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Dat het een beetje naar zweet ruikt in een sporttempel, is niet zo verwonderlijk. In de luxueuze Arke Lounge van FC Twentes Grolsch Veste komen vandaag geen sporters, maar een paar honderd eerstejaars bijeen. Zij presenteren in de volle lounge hun eerste concrete TOM-resultaten. Tussen de bedrijven door en aan elkaar, met name.

Want de zaal wordt gevuld door bijna alleen maar eerstejaars, voor wie de aanwezigheid tijdens deze ‘slotconferentie’ van de eerste TOM-module verplicht is. ‘Ik weet ook niet waarom je hier anders heen zou komen,’ zegt een eerstejaars werktuigbouwkunde. ‘En dus zijn er alleen andere eerstejaars die bij je kraam komen kijken, omdat ze het zat zijn bij hun eigen kraam te staan.’

Hij heeft met zijn groepje een ‘duikringwerper’ gemaakt, zoals alle groepjes van zijn opleiding. Zijn groepje heeft een katapult gemaakt waarmee duikringen het zwembad in worden geschoten. De badmeester hoeft dat dan niet zelf te doen - al moet de machine nog wel met de hand bediend worden.

Realistisch zwembad

Leuk voor in het zwembad dat bijvoorbeeld de studenten van civiele techniek hebben ontworpen. Zestien groepjes kregen de opdracht een zwembad (met zonneweide) te ontwerpen dat voldoet aan bepaalde KNZB-eisen. Het bad moet bovenal realistisch zijn. De dakconstructie moet bijvoorbeeld stevig genoeg zijn om een storm of een dik pak sneeuw  te doorstaan. Eén van de ambitieuze eerstejaars presenteert zijn computermodel. ‘Je ziet veel platte daken bij de ontwerpen, maar wij hebben gekozen voor een schuin dak. We wilden eerst zelfs een golfvormig dak, maar daarvoor is het misschien toch nog wat te vroeg in de studie.’ Het schuine dak zou wél stevig en veilig moeten zijn.

Dit groepje heeft in tegenstelling tot de jongens van de duikringwerper wél veel toeloop. ‘Maar het zijn volgens mij alleen eerstejaars.’ De helft van de eerstejaars presenteert vanmorgen hun resultaten, de andere helft moet nu toekijken en presenteert vanmiddag. ‘Maar ik ga straks lunchen en daarna leren. Ik moet natuurlijk eigenlijk vanmiddag terugkomen, maar of ik dat doe is een heel andere vraag…’

Druk, druk, druk

Want de TOM’ers hebben het druk, zegt ook de student van de duikringwerper. ‘Wij hebben morgen herkansingen, andere mensen hebben gewoon tentamens. Nu moet je hier twee keer anderhalf uur rondlopen. Niet echt handig.’

Hoewel: het kan ook wat opleveren, blijkt bij een groepje studenten van Business & IT. Zij ontwikkelden tijdens hun eerste module een app voor de motorrijders tijdens de Batavarienrace. ‘Daarmee kunnen ze zien waar ze wanneer moeten zijn, maar ook waar de andere motoren zijn. Bovendien is het te koppelen aan een server, waardoor wijzigingen in de planning live kunnen worden doorgevoerd.’ Een goed idee, vindt de organisatie van de Batavierenrace 2014. Want inderdaad, behalve de eerstejaars liep ook de Bata-commissie vandaag in de Arke Lounge rond. En die heeft de jonge app-ontwikkelaars direct maar uitgenodigd voor een gesprek.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.