Eind november promoveerde Van Leeuwen aan de UT-faculteit Gedragswetenschappen op zijn proefschrift ‘ICT ter ondersteuning van passend onderwijs voor leerlingen met een verstandelijke beperking’. Van leeuwen ontwikkelde hiervoor een ICT-tool, waarmee leerkrachten zelf reken- en wiskundelessen kunnen opzetten, die afgestemd zijn op de individuele capaciteiten van zml-leerlingen.
Ondersteuning van leerkrachten in het reguliere basisonderwijs is vooral van belang nu de Wet Passend Onderwijs eraan staat te komen. Als deze nieuwe wet in augustus in werking treedt, is het streven erop gericht zoveel mogelijk leerlingen, dus ook kinderen met een verstandelijke beperking of een gedragstoornis, een passende plek te geven op een reguliere basisschool. Het merendeel van de leerkrachten, zo blijkt uit een enquête van de onderwijsbond AOb, vindt echter dat zijn of haar school daar niet klaar voor is. Bovendien wordt er ernstig getwijfeld aan de eigen expertise.
Volgens Van Leeuwen zijn leerkrachten vooral onzeker als het gaat om het lesgeven aan kinderen met een verstandelijke beperking. De door hem ontwikkelde web based omgeving stelt leerkrachten niet alleen in staat om voor hen een onderwijsaanbod-op-maat te ontwikkelen, maar ook om de eigen deskundigheid in het lesgeven aan zml-leerlingen te vergroten. Uit proeven op drie basisscholen in Nederland is gebleken dat leerkrachten veel baat hebben bij deze speciale website. Van Leeuwen verwacht dan ook dat ICT in de toekomst vaker zal worden ingezet als steun in de rug voor onderwijsgevenden.