Deze ambities sprak student scheikundige technologie Sander Schotman woensdagmiddag in de Horst uit tijdens de presentatie van de plannen van Green Team Twente. ‘Na de race willen we de weg op. Wij geloven in de kracht van waterstof. Hoe kun je waterstof dichter bij het publiek brengen dan door de weg op te gaan? Dit wordt ons boodschappenwagentje’, grapte hij, wijzend naar de rode UTMotive.
Sanders teamgenoot Pieter Dijkshoorn (elektrotechniek) legde na de publiekspresentatie uit dat de waterstofauto na de ecomarathon door de RDW – de overheidsdienst die gemotoriseerde voertuigen registreert en rijbewijzen verstrekt – wordt gekeurd als brommobiel. ‘Aan de eisen voor een auto kunnen wij niet voldoen. Dan heb je bijvoorbeeld andere verlichting nodig en veiligheidsgordels. Wij rijden met helm, dat is voor een brommobiel voldoende. Ook zijn er veel minder hoge eisen qua botsveiligheid.’
Aanpassingen aan de auto
Om door de RDW-keuring te komen, moet Green Team Twente wel enkele aanpassingen doen. De belangrijkste: er moet gewerkt worden aan de elektromagnetische compatibiliteit. Sander: ‘De auto mag niet zomaar kunnen wegrijden door signalen van buitenaf. Daar moeten we de UTMotive voor afschermen.’
Andere aanpassingen die het team van plan is te doen zijn gericht op de Shell Eco Marathon, een zuinigheidsrace in Rotterdam van 15-18 mei. ‘We willen demping aanbrengen in de bladveren om trillingen tegen te gaan en zo het rijgedrag te verbeteren. Ook gaan we carbonvelgen ontwikkelen om het gewicht van de wielen terug te dringen’, vertelde Sander woensdagmiddag.
Het doel van Green Team Twente is om opnieuw in de top drie te eindigen in de waterstofklasse van de ecomarathon. Vorig jaar werd de UTMotive derde in deze race rondom Ahoy. Bij hun debuut in 2012 wonnen de Enschedese studenten.