De Batacommissie Enschede kent vijf leden die fulltime bezig zijn met de organisatie van de studentenestafetteloop de Batavierenrace die zaterdag 10 mei weer van start gaat. In Nijmegen zitten ook twee fulltimers en drie parttimers. Met z’n tienen storten ze zich de komende maanden op alle werkzaamheden rondom de wedstrijd, route, veiligheid, faciliteiten en de externe relaties. UT-student biomedische technologie, Peter Bartels (20), is voorzitter van de club.
De Batacommissie kent dit jaar een ietwat andere opzet. Zoals gezegd zijn de UT-studenten fulltime aan het werk. ‘Vanwege het nieuwe onderwijsmodel is het niet meer mogelijk om je parttime in te zetten. Je moet elke module vijftien studiepunten halen. Dat lukt niet in combinatie met een parttimefunctie bij de Bata.’ Daarnaast gaan de studenten de organisatie aan voor één jaar en niet meer voor twee jaar, zoals gebruikelijk was. ‘Dit is ook vanwege TOM,’ verklaart de voorzitter. ‘Twee jaar past niet in het studieprogramma. Het is daarom belangrijk dat de overdracht goed gebeurt, zodat er geen kennis verloren gaat.’
Zaterdag 10 mei is het zover. Twee weken later dan andere jaren. ‘Dat komt door Koningsdag’, zegt Bartels. ‘Die valt op 26 april. De week erna is het vakantie en de week ervoor is het Pasen. ’ Eerder of later, het maakt de deelnemers niets uit. ‘De inschrijving was binnen zestien uur vol en dat is ongekend.’ De 350 aanmeldingen vormen volgens Bartels tevens het maximaal aantal deelnemende teams. ‘We hebben een reservelijst van 120 teams.’ Het liefst zou hij ze allemaal laten meedoen. ‘Maar dan kan vanwege de veiligheid simpelweg niet. We werken momenteel aan een capaciteitsonderzoek en willen daarvoor graag ludieke hulpmiddelen, zoals het gebruiken van luchtmatten en drones, inzetten. Met luchtfoto’s kun je namelijk goed in kaart brengen op welk moment de piek van busjes is bij de startpunten. Dat kan ook met twee luchtmatten voor en na elk herstartpunt. Elke keer als een busje over de mat rijdt volgt er een piep. En bij vertrek ook. Het systeem telt zodoende het aantal voertuigen.’ Dat is nodig, want het gebrek aan voldoende parkeerplaatsen vormt volgens de voorzitter de beperking van de groei van de Batavierenrace. Is het verruimen van de starttijd een oplossing? Volgens de voorzitter een optie, ‘maar dan schuift alles weer op, ook het moment van de finish.’
Volgens Bartels is een capaciteitsonderzoek erg wenselijk. ‘Maar het kost geld. We moeten eerst berekenen of het financieel haalbaar is en alle facetten goed belichten.’ Ander knelpunt is de camping. ‘Die zit ook tjokvol. Uitwijken naar andere kampeerplekken zou kunnen, maar daarmee vergroot je het controlegebied. En je moet er voorzieningen treffen. Het plaatsen van grote legertenten is een oplossing, maar daarmee haal je die authentieke sfeer van de camping weg. Dat willen we niet. Dit jaar geen grote tenten. Het blijft een gezellige, georganiseerde chaos.’
Routetechnisch is er een kleine ingreep gedaan. ‘In Duitsland is er een nieuwe locatie gekozen als wisselpunt. Wij menen dat deze plek geschikt is en niet voor overlast zorgt in de vroege ochtend.’
De universiteitscompetitie en de herstart in Barchem is gekoppeld aan een nieuwe sponsor, vervolgt Bartels. ‘Dat is Topicus, een ICT-bedrijf uit Deventer. Het studentenuitzendbureau SUSA blijft net als voorgaande jaren hoofdsponsor.’
Voor het bussenplan en het wagenpark is eveneens een nieuwe partner aangetrokken. ‘Brookhuis verzorgt het bussenplan en Huiskes Kokkeler het wagenpark. En,’ vervolgt Bartels, ‘op zaterdagmiddag en de zondagochtend verzorgt Nescafé de koffie. Wat natuurlijk een welkome aanvulling is om veertienduizend gasten op ons terrein te bedienen.’
Bij de foto:
Van links af: Wendo Beuker, Jens Rothman, Antoine van Hirtum, Bart Arendshorst (achter) en Peter Bartels.