Sander Schotman, een van de studenten die de afgelopen tijd dag en nacht aan de auto heeft gesleuteld, vertelde over het proces waarmee de auto tot stand gekomen is. De anekdotes werden door het publiek met veelvuldig gelach beloond. Na de presentatie van Schotman werd door twee van zijn teamgenoten, met gevoel voor spektakel, de rode doek van de vernieuwde auto gehaald.
Eén van hen is Pascale van de Ven (19). De Electrical Engineering studente in haar fonkelnieuwe rode overall: ‘Ik ben nog maar tweedejaars, maar ik ben vol enthousiasme dit project ingestapt. Gewoon lekker doen, dacht ik. Na de Marathon zet ik wel weer een tandje bij wat betreft studie.’
Green Team Twente hoopt met de UTmotive het resultaat van vorig jaar te verbeteren. De auto reed toen 1 liter benzine op 755 kilometer. Van de Ven: ‘We hebben er dit jaar voor gekozen vooral de binnenkant aan te pakken. Door minder van onze aandacht op de body te richten, konden we veel tijd besteden aan het optimaliseren van de zuinigheid.’
Eén van de verbeteringen is het plaatsen van hoeksensoren in de auto, waarmee een 'draadloze real time dataconnectie' ontwikkeld is. Schotman legt uit: ‘De metingen in de auto kunnen op die manier worden doorgegeven aan de computer, waarmee aanpassingen te maken zijn. Daarmee kun je veel doen: tijdens een test gebruikte een teamgenoot zijn computer om mij achteruit te laten rijden.’ Met een grijns: ‘En dan is het natuurlijk hopen dat hij op tijd de code invoert om te remmen.’ Een andere belangrijke aanpassing is het vervaardigen van carbonvelgen, waardoor een verwachte gewichtswinst van 5,5 kilo wordt behaald. Tijdens een testdag braken er verschillende onderdelen af. Schotman: ‘Daar waren we erg blij mee. Alles wat voor de wedstrijd afbreekt, geeft ons de kans te verbeteren.’
Na de onthulling van de UTmotive mocht het publiek naar voren komen om de auto en testmaterialen van dichtbij te bekijken. Op het O&O-plein werd afgesloten met een borrel, terwijl de wagen rondjes reed.