Vooral bij het betalen van de UnionCard en CampusCard liep een en ander fout de afgelopen weken, laat projectleider Bé Meerman van ICTS weten. Het systeem wekte de indruk dat het bestelproces was afgerond, maar op de achtergrond moest de betaling nog worden verwerkt. Als dan de browser werd afgesloten, kreeg de aanvrager geen kaart.
Ook studenten die zich bij de Kick-In-kraam in hadden geschreven ondervonden problemen. Zo’n vijftig tot zestig inschrijvingen werden te laat ingevoerd, aldus Meerman. ‘Hierdoor leek het voor die studenten alsof ze geen kaart hadden. Ze vroegen opnieuw een UnionCard aan en dat leidde tot dubbele aanmeldingen.’
Dinsdagochtend nog problemen CampusCard
Het bestelsysteem werd dit collegejaar ingevoerd. De problemen van de afgelopen weken horen bij de ‘kinderziektenfase’, aldus Meerman. Volgens Meerman zijn de grootste problemen inmiddels opgelost. Het systeem kent nog enkele kleinere bugs, maar studenten en medewerkers zouden daar bij het bestellen of betalen geen last meer van moeten hebben.
Dinsdagochtend was het echter voor sommige medewerkers nog onmogelijk een (gratis) CampusCard aan te vragen. Na het bestellen verscheen de kaart niet in de winkelwagen noch in het overzicht met aankopen. Meerman heeft over die fout niet eerder meldingen gehad.
2500 UnionCards verkocht
Hoeveel studenten en medewerkers tegen problemen zijn aangelopen bij het bestellen van UnionCard of CampusCard, is onduidelijk. Pim Jager van de Student Union ziet de bugs in het systeem niet terug in het aantal verkochte UnionCards. Met 2500 kaarten ligt de verkoop onder studenten volgens hem op schema.
Storing ledenadministratie
Het zelfde systeem waarmee studenten en medewerkers de sport- en cultuurkaart aanvragen, wordt door verenigingen gebruikt voor de ledenadministratie. Ook dat deel kampte met technische problemen. Lange tijd kon je je in het systeem niet aanmelden bij een sport- of cultuurvereniging.
Inmiddels kan dat wel, maar niet iedere vereniging stimuleert haar leden dat al te doen. Sommige besturen willen eerst wachten tot alle technische mankementen de wereld uit zijn, ook die aan de achterkant van het systeem.
Ook aanloopproblemen elders
Het systeem dat de UT dit jaar invoerde wordt al langer gebruikt bij universiteiten in Delft en Amsterdam. Tilburg en Groningen zijn net als Twente vanaf dit jaar nieuwe gebruikers. Ook die universiteiten ondervinden technische aanloopproblemen, aldus Meerman van ICTS.