Hoe gaat het tot nu toe?
‘Het schaalmodel staat net in de tunnel en de wind raast eromheen. We zien hoe de luchtstroom zich beweegt en doen allerlei testen en metingen.’
Waarom is dat belangrijk?
‘Het is heel goed om te verifiëren of de theorie klopt in de praktijk. We hebben via de computer berekeningen gemaakt en we kijken nu of ze kloppen. We meten ook krachten die niet via de computer te berekenen zijn. Uiteindelijk krijgen we meer kennis over de wagen.’
Waarom zijn er twee testdagen?
‘We voeren verschillende testen uit. Dat heeft tijd nodig. We werken onder andere met rook. Dat is om te kijken wat er om de zonnewagen heen gebeurt. En we doen een proef met olie. Dat smeren we op de wagen. De kringen en vorm van de olie zeggen ook weer wat over de aerodynamica.’
Wat gebeurt er met de testresultaten?
‘Dat ligt er vooral aan wat er precies uitkomt. Aan de hand van de gegevens kunnen we het model aanpassen en finetunen. Drie ontwerpers, Lars van der Aa, Julian Biesheuvel en Coen Hartjes, zijn vanaf september bezig met het ontwerp. Het is heel spannend om te zien wat de praktijk doet. Zij hebben namelijk een stap gezet om een lagere luchtweerstand te krijgen dan The RED Engine uit 2013. Deze auto had een luchtweerstand van een a4’tje. We gaan vandaag en morgen zien of we daarin slagen.’
Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van de UT en Saxion en neemt deel aan de World Solar Challenge in oktober in Australie. De race van ruim drieduizend kilometers gaat van Darwin naar Adelaide.
Op de foto van links af: Lars van der Aa, Julian Biesheuvel en Coen Hartjes.