‘Duurzaam rijden is geen illusie meer’

| Redactie

Bij de Keet, aan de achterkant van het UT-terrein, staat een gebouw dat omgetoverd is tot het domein van het Green Team Twente. Voor de vierde keer werkt een groep studenten aan dit project: een auto op waterstofgas maken en doen mee aan de Shell Eco-marathon.

Het team bestaat uit 21 leden met verschillende studieachtergrond. De Shell Eco-marathon is een wedstrijd en daagt studententeams uit om een energie-efficiënte auto te ontwerpen en te fabriceren.

Divers project

Er komt veel bij kijken. Sinds september zijn ze aan de slag. Naast het mechanisch ontwerp, werken ze aan elektrische aspecten, proberen ze sponsors te vinden en onderhouden ze de public relations.

Iedereen binnen het team is verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel. Jan Lenssen (22, electrical engineering) en bestuurder van Green Team Twente: ‘Studenten scheikundige technologie ontwikkelen en optimaliseren bijvoorbeeld de brandstofcel. Studenten industrieel ontwerpen houden zich bezig met de vormgeving van de auto. Werktuigbouwkundigen en elektrotechnici zijn natuurlijk ook aanwezig.

Volgens Lenssen is elke dag weer anders. ‘Op de ene dag staat het team de hele dag in de werkplaats te bouwen en op de andere dag zitten we in het kantoor achter de tekentafel of zijn we organisatorisch werk aan het verrichten. Het zijn soms lange dagen. Het komt voor dat we nog tot 22:00 uur bezig zijn.’

Doelen

De leden van Green Team Twente stellen zichzelf, behalve het meedoen aan en winnen van de SEM, nog meer doelen. Ze willen door deelname laten zien dat duurzaam rijden niet meer een illusie is. Lenssen: ‘Wij hopen een voorbeeld te zijn voor de toekomstige mobiliteit.’ Door aan te tonen dat op waterstof rijden duurzaam is, hopen ze op een innovatieve manier aan te tonen dat er duurzaam gereden kan worden. Daarnaast willen ze techniek promoten onder de jongeren. Dit doen ze onder andere door leerlingen te vertellen over hun project.

Volgende stappen

In de werkplaats ligt de vloer vol met stukken van de net-aangekomen carrosserie. ‘Deze bewerken we nu verder en de volgende onderdelen kunnen nu gebouwd worden.’ De brandstofcel was al aanwezig en is op het moment onderhevig aan verschillende testen. ‘Hiervoor bouwden we zelf een eigen softwareprogramma gebouwd. Als alles volgens plan gaat, is de auto klaar voor 21 april.’

Op dinsdag 21 april is om 16:00 uur de autopresentatie. De Shell Eco-marathon is van 22 tot en met 24 mei rondom Ahoy, Rotterdam.

Foto: het zelfontwikkelde softwaresysteem voor de testen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.