‘Het ontwerp alleen al oogt snel’

| Sandra Pool

En het design is? Asymmetrisch! Solar Team Twente presenteerde donderdagmiddag in het DesignLab het nieuwe ontwerp van de zonnewagen: asymmetrisch met de coureur aan één zijde van de wagen.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

Ze zijn blij dat het geheim eindelijk naar buiten kan. ‘We laten nu aan iedereen zien waar we mee bezig zijn’, zegt Justine Wolters (media) van Solar Team Twente. ‘De auto is asymmetrisch en ziet er écht anders uit dat zijn voorgangers. Met dit ontwerp gaan we aan de slag.’

Meer zonne-energie

Nu de bestuurder aan de rechter kant zit, is het mogelijk meer zonne-energie op te vangen. ‘Er zijn minder schaduwmomenten’, zegt Stan Kaal, student technische natuurkunde en testleider. ‘Bij de vorige RED Engine zit de coureur in het midden van de wagen. Er valt dan op meerdere momenten van de dag schaduw op de zonnepanelen. Bij dit ontwerp is er één schaduwmoment.’

Reglemenet

Helemaal nieuw is het asymmetrische ontwerp niet. ‘De winnaar (TU Delft) en de nummer twee (Tokai University) van de vorige challenge hadden het ook’, zegt Wolters. ‘De deelnemers uit Delft hadden toen ook een paneel met zonnecellen onder de motorkap, zogeheten concentrators. Bij elke verplichte controlestop kwam het paneel tevoorschijn en werd er extra opgeladen.’ Volgens het nieuwe reglement mag dat niet meer. De maximale afmetingen van de zonneauto gelden ook tijdens het opladen en er mag geen oplaadstandaard gebruikt worden. Verder mogen er geen werkzaamheden aan de auto worden verricht tijdens de controlestops.

Nieuwe weg

Terug naar het Twentse design. ‘Na een uitvoerige brainstorm, het wikken en wegen van de voor- en nadelen, besloten we ervoor te gaan. Spannend is het wel,’ verzekert Wolters. ‘We laten het oude model deels los en durven echt een nieuwe weg in te slaan om een topauto neer te zetten.’ Kaal: ‘Met dit model kunnen we zo'n topauto bouwen én eerste worden. Aan de inkomstenkant genereren we meer zonne-energie en aan de uitgavenkant is de weerstand bijna hetzelfde gebleven. Het is een win-winsituatie en het beste van twee werelden.’

Zwaartepunt

Kaal vertelt dat hij verwachtte dat de auto zwaarder werd. ‘Het zwaartepunt ligt anders, aan één kant en dat moeten we compenseren. Het totale gewicht van de zonneauto is 139 kilo, de bestuurders zo’n 80.’ Toch is het gewicht nagenoeg gelijk als die van de laatste editie.’ Kaal schrijft dat toe aan een ‘slim ontwerp’. ‘Als je het ontwerp ziet, dan oogt het al snel.’

Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van de UT en Saxion en neemt deel aan de World Solar Challenge in oktober in Australië. De race van ruim drieduizend kilometers gaat van Darwin naar Adelaide.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.