Hangar 11 was omgetoverd tot evenementenlocatie voor het Out of the box festival. Onder het toeziend oog van familie, vrienden en partners opende teamleider Irene van den Hof de presentatiemiddag.
Technische details
Met het voorstellen en bedanken van alle betrokken partijen en het uitlichten van enkele technische details gaf ze stapsgewijs steeds wat meer prijs van de zonnewagen. ‘Door een vlakkere hoofdvleugel is het paneeloppervlak vijf procent groter dan de vorige wagen en dat betekent vijf procent meer energie-inkomsten.’ Vervolgt: ‘De wielen zijn gemaakt van vliegtuigaluminium en daardoor zeven kilo lichter dan The RED Engine. ‘
'Een ware puzzel'
Andere technische hoogstandjes zijn het battery infosystem, gemaakt om mankementen in het elektrisch systeem op te merken. Niet geheel onbelangrijk aangezien dat systeem uit vijfhonderd componenten bestaat. ‘Die kriskras door de auto gaan, een ware puzzel dus’, vertelt Van den Hof. De auto heeft net als zijn voorgangers een heldere, rode kleur. ‘Dit keer gespoten met een coating die ook voor windmolens wordt gebruikt. De toplaag is daardoor extreem licht, glad en vuilafstotend.’
Eén doel, eerste worden
Afgelopen zondag stond de Red One voor het eerst op zijn wielen, sluit Van den Hof haar relaas af. ‘Ruim op tijd voor de presentatie. We hebben één doel en dat is eerste worden. Vandaar de naam Red One.’ Met een druk op de knop activeerde de teamleider vervolgens de artiest 'Niek uit de toekomst'. Hij bootste met eigen stem geluiden na van een stoomlocomotief tot aan het opstijgen van een F16. Dit tot groot vermaak van het publiek.
Het is echt een mijlpaal
‘Are you ready for Red One?’, eindigde hij zijn show waarop de deuren in de hangar open schoven en de nieuwe zonnewagen, omringd door de negentien teamleden, naar voren kwam. ‘We hebben hier met zijn allen hard naar toegewerkt', zegt Van den Hof na afloop. ‘Het is echt een mijlpaal.'
Fact & figures Red One
Voordelen asymmetrische bouw: Er valt maar één keer schaduw op de canopy, de cockpit, op het paneel. Dat betekent meer inkomsten zonne-energie. Het paneel is bovendien vlakker, omdat de coureur genitreerd is in de wielkap. Een vlakker paneel bevordert de zoninkomsten.
Door de vlakkere hoofdvleugel is het paneeloppervlakte vijf procent groter dan The RED Engine. Dat betekent vijf procent meer energie-inkomsten.
Maximale oppervlakte van het zonpaneel is zes vierkante meter
Het zonnepaneel bestaat uit silicium zonnecellen, verpakt in een beschermend laminaat. Rendement is meer dan 22 %.
Zeven kilo is er bespaard op de wielophanging in vergelijking met de vorige zonneauto. Het totale gewicht zit op 149 kilo.
De zonnewagen krijgt nummer 21 in de race waar 31 team in de challenger-klasse aan deelnemen.
Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van de UT en Saxion en neemt deel aan de World Solar Challenge in oktober in Australië. De race van ruim drieduizend kilometers gaat van Darwin naar Adelaide.