In deze LinkedIn-workshop gaf Laufer aan zo’n honderd aanwezige studenten de ‘tools, informatie en aanmoediging om zelf te kunnen uitreiken naar hun netwerk’. Hij wil dat ze het aanbod van UT-alumni in het bedrijfsleven kunnen en durven bereiken, op weg naar hun droombaan.
Supermarktbaantje
Laufer somde de belangrijkste elementen van een LinkedIn-profiel op: ‘Je foto, je persoonlijke gegevens, je educatie en je werkervaring. Lach een beetje, kijk in de camera. Benadruk je professionaliteit. Aan je hobby’s en persoonlijke gegevens kan ik zien wat voor persoon je bent, een van de belangrijkste kanten van een goed LinkedIn profiel. Het bouwt vertrouwen op.’
Werkervaring, skills en educatie hebben volgens Laufer minstens net zo’n belangrijke functie in het laten zien wie je bent. ‘Moet ik mijn baantje bij de lokale supermarkt ook benoemen?’, klinkt het vanuit het publiek. Laufer vindt van wel: ‘Als je weinig werkervaring hebt kun je dat best doen. Het laat zien dat je voor jezelf zorgt en met de realiteit van het leven om kan gaan.’
Relevante contacten
Ook belangrijk, maar vaak over het hoofd gezien volgens Laufer, is het vermelden van specifieke groepen. ‘Stel dat jij bij dezelfde voetbalclub hebt gezeten als de contactpersoon van jouw droombedrijf. Daar is je connectie.’
Verder gaf hij als tip in het netwerkbouwen om als eerste je klasgenoten toe te voegen. Daarna je professoren en docenten. ‘Het is een nice thing en het is erg handig.’ Maar pas op met het toevoegen van onbekenden, adviseerde Laufer. ‘Eigenlijk is hier geen echte regel voor, maar ik wil iedereen kennen die ik toevoeg. Het maakt mijn profiel relevant.’
Vreemden bellen
Ook gaf Laufer een tip voor alle studenten die het moeilijk vinden naar buiten te treden naar bedrijven en contactpersonen. ‘In tegenstelling tot Nederlanders maken Amerikanen veel sneller contact en zijn ze makkelijker in het uitreiken naar vreemden.’
Hij vervolgde: ‘Nederlanders zijn bang dat iemand de telefoon zomaar ophangt, of je meteen afwijst, terwijl ze in de meeste gevallen blij zijn dat je belt en graag met je willen praten.’