Heel even was er gisteren dat kleine beetje tegenslag: toen bleek dat het oplaadsysteem van de Red One niet voldeed aan de eisen van de jury en daarmee niet door de technische keuring kwam. ‘Wij wisten dat we met dat systeem onze grenzen opzochten, maar volgens ons wel binnen de regels van de organisatie’, vertelt Wolters. ‘Dat hebben wij ook uitgelegd aan de organisatie. Toch werd het afgekeurd, ook al zijn we nog steeds overtuigd van ons gelijk.’
Met spiegels opladen
Wolters zegt het afgekeurde deel verder geen consequenties heeft voor de kwaliteit van de auto. ‘Gelukkig hebben wij hier hele slimme mensen en konden we snel een andere oplossing bedenken. We laden de zonneauto nu op een andere manier op, met spiegels. Nee hoor, we maken ons daar verder geen zorgen om. We zijn trots op wat is neergezet.’
Tiende plek kwalificatieronde
Dan was er gisteren ook nog een kwalificatierond die gereden moest worden. De Red One eindigde op een tiende plaats. ‘En daar zijn wij tevreden mee. Het betekent dat we rond half negen – Australische tijd - morgenochtend mogen starten.’ Volgens Wolters eindigde het Twentse team voor Delft, en achter Eindhoven. ‘Maar die laatste zitten in een ander klasse.’ De sfeer is goed tussen de Nederlandse teams, zegt ze. ‘Je wenst elkaar allemaal succes, maar we willen natuurlijk wel eerste worden. Toch zijn we een beetje één grote familie, zo voelt dat wel. Het mooie is: dat is ook één van de doelstellingen van de World Solar Challenge. Dat je dit samen doet met elkaar.’
Hoe dan ook, morgen begint het echte werk. Vier dagen racen in de bush. Vannacht om vier uur gaat de wekker, dus duiken de teamleden er vanavond op tijd in. ‘We hebben er heel veel zin in. Gelukkig zitten we allemaal goed in ons vel.’