Het gebeurde allemaal op de vierde dag van de Solarrace. Na een controlestop begon Delft te versnellen. Coureur Coen Hartjes van de Red One kreeg van de organisatie een seintje om ruimte te maken en met lede ogen moest het Solar Team Twente toezien hoe Delft de koppositie in de race overnam.
Flink in de ankers
Volgens de Twentenaren verliep deze inhaalmanoeuvre echter niet helemaal vlekkeloos. Coureur Hartjes zou ‘flink in de ankers hebben gemoeten om de situatie op de weg veilig te houden.’ Reden waarom het team nog diezelfde dag protest tegen het ‘riskante inhalen’ door Delft aantekende bij de organisatie van de World Solar Challange. Een actie, waaraan het Twentse team volgens UT-voorlichter Joost Bruysters overigens pas na afloop van de race bekendheid gaf.
Op dat moment was echter al duidelijk dat de protestactie aan de uitslag van de World Solar Challenge niets meer zou veranderen. De organisatie had toen namelijk al beslist dat het inhalen door het geringe verschil in snelheid tussen beide zonneauto’s lang had geduurd, maar dat het veilig was gebeurd. Bruysters: 'De organisatie noemde de inhaalactie slow but safe.'
Straftijd
Was de organisatie tot een ander oordeel gekomen, dan was dit het Delftse team volgens de voorlichter naar alle waarschijnlijkheid op een straftijd komen te staan. 'In het verleden zijn al meerdere keren extra minuten aan teams toegekend wegens overtredingen. Zo werd een Belgisch team eens gestraft met een uur straftijd.' Gezien het geringe verschil van slechts twee minuten tussen Delft en Twente was in dat geval de overwinning naar alle waarschijnlijkheid naar Twente gegaan.