De grootste verandering zal aan de buitenkant te zien zijn. Om aan de eisen van de organisatie te voldoen, zal de nieuwe auto een dakconstructie hebben, met een vleugeldeur aan de zijkant – een zogeheten ‘Gullwing’-design. Bij de vorige auto, de H₂Zero, was nog sprake van een glazen koepel die naar voren openklapte.
Steile hellingen
De body van de auto zal zelfdragend zijn, legt Jeuring uit. ‘Die is stijver en sterker door de nieuwe fabricatiemethode.’ Ook het remsysteem, de aandrijflijn en de achterwielophanging worden aangepast. De brandstofcel blijft hetzelfde als in de vorige auto.
Het Green Team Twente doet in juni 2016 in de UrbanConcept-klasse mee aan de Shell Eco Marathon, die dan op het Olympisch park in Londen gehouden wordt. Dat parcours kent volgens Jeuring scherpere bochten en steilere hellingen dan in Rotterdam, waar de race de afgelopen jaren plaatsvond.
Podiumplek
‘We streven naar een podiumplek’, zegt Jeuring. Het doel is om zo zuinig mogelijk te rijden. De vorige auto haalde volgens Jeuring maximaal zo’n 900 kilometer op 1 liter. Daarnaast richt het team zich dit jaar op de zogeheten ‘off-track awards’. Zo won het team dit jaar de prijs voor beste communicatie. In 2016 mikt het team met de nieuwe aandrijflijn op de innovatieprijs, vertelt Jeuring.
‘Het circuit is anders, dus hebben we om bijvoorbeeld de heuvels op te komen een grotere buffer nodig waarin we zo veel mogelijk energie opslaan’, legt Jeuring uit. ‘Die buffer wordt bijvoorbeeld ook aangevuld door een verbeterd regeneratief remsysteem. De auto remt af op de motor, die daardoor energie opslaat.’ Daarmee hoopt het Green Team dat hun auto zo goed mogelijk uit de verf komt in Londen.