Sinds het Green Team in 2012 debuteerde, werd de zuinigheidswedstrijd van Shell rondom Ahoy, Rotterdam gehouden. De crux zit hem in het hoogteverschil, zegt Van der Zanden. ‘In Rotterdam lag een relatief eenvoudig en vlak parcours. In Londen is dat anders, met een maximaal stijgingspercentage van bijna 5 procent.’
Strategie aanpassen
Dat een heuvelachtig parcours andere instellingen vereist, kwam het team tijdens de gewonnen race in Rockingham al achter. ‘Bij het finetunen van de nieuwe auto moeten we daar rekening mee houden en onze strategie aanpassen, om ze efficiënt mogelijk bergop- en afwaarts te gaan’, zegt Van der Zanden. ‘We waren immers altijd gewend om op een vlak parcours te racen.’
Van der Zanden denkt bijvoorbeeld aan mogelijkheden om de motor los te koppelen op de momenten dat de nieuwe waterstofauto bergafwaarts gaat, zodat de auto ‘naar beneden glijdt’.
Nieuwe regels
Het Green Team onthult op woensdag 9 december het ontwerp voor de nieuwe auto. De productie start de komende weken al. ‘De vorm zal niet veel verschillen van de H₂Zero’, vertelt Van der Zanden.
‘De organisatie heeft echter wel nieuwe regels, zoals dat de coureur altijd een dak boven zijn hoofd moet hebben’, vervolgt hij. ‘Daardoor kunnen we niet – zoals bij de H₂Zero – de hele body omhoog klappen, maar zal er een deur aan de zijkant zitten.’
Geen excuses
De nieuwe auto zal dus vooral een upgrade zijn van de H₂Zero en zal vooral betrouwbaarder moeten zijn. Het Green Team kon immers dit jaar de Shell Eco Marathon niet voltooien. ‘Problemen met de betrouwbaarheid mogen dit keer geen excuus meer zijn’, zegt Van der Zanden strijdbaar. ‘We kunnen niet terugkomen zonder resultaat.’
Met het oog daarop is het team van plan mee te doen aan de EducEco Challenge in Valenciennes, Frankrijk, als een soort generale repetitie. Dan moet het team ingespeeld zijn voor de wedstrijd in Londen. ‘Echt een prachtige locatie’, besluit Van der Zanden. ‘We kijken er nu al naar uit om over het Olympisch park te rijden!’