In de Agora van de Vrijhof nam het Green Team het publiek mee langs de ontwerpkeuzes die de bouwers van de waterstofauto moesten maken. ‘Aan de hand daarvan tonen wij de auto die het publiek zou hebben samengesteld en laten we daarna onze auto zien zoals hij is geworden’, vertelde teammanager Linde Berkhout voorafgaand aan de presentatie.
‘Wij hebben een nieuwe bouwmethode gebruikt dit jaar’, vertelt Wouter Jeuring die verantwoordelijk is voor de pr en het design van de H2.Zero. ‘Vorig jaar is er alleen gebruik gemaakt van een mal, dit jaar lamineren we de mal om een plug heen voor een strakker resultaat en een betere kwaliteit. Ook de magneten om de deur en achterklep dicht te houden worden mee gelamineerd.’
Energiebuffer
‘Omdat het parcours in Londen vrij heuvelachtig is, hebben we een grote energiebuffer nodig’, vervolgt Linde. ‘Die kun je aanschaffen, maar wij maken deze ook zelf. Doordat we het precies zo kunnen maken als nodig is voor onze auto, is hij efficiënter dan wanneer we hem zouden kopen.’
‘Het kost je alleen veel meer werk. Voor de buffer zit nog een booster, die we op verschillende manieren kunnen maken. Die moet 36 Volt in 48 Volt transformeren. Wij doen dat met behulp van galliumnitride, een halfgeleider.’
Versnellingsbak
Linde: ‘We hebben bovendien een nieuw stukje techniek ingebouwd in de auto: de versnellingsbak. Eerst werden de wielen los aangedreven, maar door de drie motoren kan dat nu per wiel. Twee van de motoren zijn voor het accelereren en een motor is voor cruise. Door deze versnellingsbak kunnen we per situatie (heuvel op, af) de ideale aandrijving kiezen.’
‘We hebben ook de ribstructuur aangepast om de body meer stijfheid te geven aan de achterkant’, vult Wouter aan. ‘Die had een vrij groot stuk zonder ribstructuur en dat deel wiebelde een beetje door een gebrek aan stijfheid. Bovendien zat de bovenste helft los van de onderste helft. Die zitten nu aan elkaar gelamineerd, dat heeft ook bijgedragen aan de betere stijfheid.’
‘Een ander voordeel van de ribstructuur is dat hij vakken vormt. Daardoor zijn de elektronische componenten gescheiden van de mechanische en hebben we ook een kofferbak, wat een vereiste is vanuit de organisatie.’
Test en wedstrijd
Het Green Team gaat de wagen van 18 tot 21 mei testen tijdens de EducEco in Frankrijk, waarna ze voor een podiumplek gaan tijdens de Shell Eco-Marathon in Londen van 30 juni tot 3 juli. Doel bij beide wedstrijden is om zo zuinig mogelijk te rijden.