Ze kennen elkaar van de campus. Van 2008 tot 2012 vormden ze een dj-team bij Bataradio en in 2008 en 2009 bij Kick-In FM. Als Van Vliet nu terugkijkt op zijn studententijd moet hij constateren: ‘Ik ben destijds wat overhaast begonnen aan communicatiewetenschap en na een jaar overgestapt naar Industrial Design. Eigenlijk heb ik in die tijd alles gedaan wat je als student kunt doen, vooral bij roeivereniging D.R.V Euros. Daarvoor heb ik nog de Tonnie Buitink Activismeprijs gewonnen. Alleen het studeren, dat schoot erbij in. Ik ben dan ook in 2010 zonder diploma gestopt.’
Studievertraging
Maalderink haalde wel zijn master in biomedische technologie. Zowel zijn bachelor- als masterscriptie sloot hij af met een 8 en hij liep maar een jaar studievertraging op, ondanks bestuursfuncties bij cabaretvereniging Contramine en Twente Summercampus. ‘Na mijn studie ben ik een paar jaar onderzoek gaan doen in een PhD-traject en heb ik lesgegeven aan de Hogeschool Utrecht. Overstappen naar de radio was dus niet vanzelfsprekend, maar ik heb mijn hart gevolgd.’
Het gaat crescendo met de loopbaan van het tweetal. Na het nodige ‘aanrommelen’ en ‘veel leren’ bij de lokale zender, zit Maalderink nu bij BNN-VARA en Van Vliet bij KRO-NCRV. In de aanloop naar dit interview doet Van Vliet wat geheimzinnig over zijn radiotoekomst. Twee weken later laat hij weten te stoppen met het nachtprogramma dat hij presenteert bij Radio 2 om een overstap te maken naar Radio 1. Daar gaat hij vanaf september Nachtkijkers presenteren.
‘Zo gaat dat in Hilversum’, laat hij weten. ‘De radio-vijver is nu eenmaal klein en er zijn veel vissen. ‘Dat maakt dat het niet altijd duidelijk is hoe de toekomst eruit ziet.’ Naast presentator is Van Vliet redacteur bij onder meer Grand Café Kranenbarg op Radio 2 en ondersteuner bij de programma’s van KRO-NCRV. ‘Maar ik wil me nu vooral toeleggen op presenteren, kijken of ik mezelf kan ontwikkelen en er echt goed in kan worden.’
Geen gouden weg
Een gouden weg om bij de nationale radio te komen is er volgens beide dj’s niet. ‘Een specifieke opleiding volgen heeft geen zin’, meent Van Vliet. ‘Je moet meters maken. Beginnen bij de lokale radio, waar ze zitten te springen om mensen’. Maalderink vult aan: ‘En je moet vooral beter willen worden. Uitzendingen terugluisteren, feedback vragen. Daar is geen standaardopleiding voor.’
Thijs Maalderink zat tot voor kort in het tweejarige opleidingstraject bij 3FM. ‘In de nacht mag je pionieren, oefenen en fouten maken’, zegt hij. Inmiddels presenteert hij naast twee nachtprogramma’s op Radio 2 ook De Wereld van BNN op Radio 1. Op die zender is hij bovendien invaller voor twee nieuwsrubrieken in het lunchprogramma De Nieuws BV en van de zomer presenteerde hij zes weken lang het nieuwe Twee aan Zee op Radio 2.
Talent en geluk
Maalderinks coach Timo Kamst hanteert volgens de dj vier termen voor succes bij de radio: talent, doorzettingsvermogen, geluk en draagvlak. ‘Als je al die elementen mee hebt, dan heb je een goede kans om het te maken. Je moet het kunnen en willen, maar een mooi programma moet je ook worden gegund’, aldus Maalderink, die aangeeft voortdurend aan zijn ontwikkeling te werken: ‘Op dit moment ben ik bezig met een stemcoach.’
Op de vraag wat het mooiste is aan het werken bij de radio, zegt Van Vliet: ‘Je hebt een groot publiek, maar het werk is heel zelfstandig. ‘s Nachts werk je vaak alleen, ben je zowel presentator als regisseur en redacteur. Dat past bij mijn karakter; ik wil van alles weten hoe het werkt. Van presentatie tot techniek.’
Voor Maalderink was radio altijd al zijn grote droom. ‘Dit is waar ik als jongetje van droomde toen ik Ruud de Wild, Sander de Heer en Jeroen Kijk in de Vegte eindjaren negentig op 3FM hoorde. Stapels cassettebandjes heb ik opgenomen. Dat wilde ik ook.’
Relevant medium
Voor het tweetal is radio een relevant medium en heeft het meer toekomst dan verleden. ‘Meer dan alle andere media is radio onvoorspelbaar’, zegt Van Vliet. ‘Je zit bovenop het nieuws en kunt vanaf elke plek verslag doen zonder dat je veel apparatuur hoeft mee te nemen. Zeker bij Radio 2 draait het om nowness, het gevoel van nu, gecombineerd met de muziek die bij het moment past.’
Maalderink: ‘Radio is superrelevant, dat zag je bij de aanslagen in Parijs. Dat ‘Imagine’ van John Lennon opnieuw de hymne van vrijheid werd kwam door de combinatie van het moment, de emotie en de rol van de radio en muziek. Maar neem bijvoorbeeld ook het overlijden van Prince; het draaiboek ging overboord en je improviseerde een prachtige uitzending. Meer dan ieder ander medium biedt radio daar de mogelijkheden voor.’
Dit interview komt uit het septembernummer van UT Nieuws Magazine.