De nieuwe naam komt voort uit de NameOurCar-actie van het Solar Team en slaat volgens teamlid Gearte Nynke Noteboom (technische bedrijfskunde) op de transitie van fossiele brandstoffen naar duurzame energie: ‘Het woord ‘Shift’ staat wat ons betreft voor de omschakeling naar energie uit duurzame bron. Het is onze ambitie om aan die overgang bij te dragen en zo mee te werken aan een leefbare wereld.’
Technische vernieuwingen
De eerste versie van het kersverse ontwerp werd tijdens de presentatie ook onthuld. Vanwege een reglementswijziging van de World Solar Challenge is de Red Shift een halve meter smaller dan de Red One uit 2015. Het maximaal toegestane oppervlakte van het zonnepaneel is teruggebracht van zes naar vier vierkante meter. Die verandering bleek voor het team meteen een van de grootste uitdagingen. ‘Een smallere auto en een smallere wielbasis betekent uiteraard ook een smallere spoorbreedte. Dat kan een probleem zijn en er voor zorgen dat de wagen kantelt’, vertelt teamleider Olivier Berghuis (technische bedrijfskunde), om op geruststellende toon toe te voegen dat dat geen reden tot zorg is. ‘We hebben alles grondig getest met mock-up modellen. De Red Shift is bijzonder stabiel.’
Aerodynamische aanpassingen
Verder verwacht het team veel van een aantal relatief kleine ontwerpaanpassingen die bijdragen aan het verminderen van de luchtweerstand. Zo is de hoofdvleugel ten opzichte van de wielen verder naar voren geplaatst en is het aantal wielkappen teruggebracht van drie naar twee stuks. ‘Door het continue proces van berekenen, analyseren en weer valideren, hebben we een sterk aerodynamisch ontwerp neergezet’, vatte designer Jeroen Minnema (advanced technology) kort samen.
Onder de motorkap
Ondanks alle onthullingen blijft er na de presentatie nog genoeg te raden over. ‘Het is gek om te bedenken dat dit alleen nog maar het vormontwerp van de auto is’, aldus teamleider Berghuis. ‘In de auto zitten, net zoals tijdens de vorige editie van de World Solar Challenge, mooie elektronische, mechanische en structurele systemen die het verschil kunnen maken tijdens de race. Maar we willen wel winnen, dus die innovaties houden we voorlopig nog geheim.’
'Goed ontwerp'
De reacties op de onthulling van de Red Shift waren bijzonder positief. Steven de Rooij van het concurerende Nuon Solar Team was onder de indruk: ‘We zijn begonnen met dezelfde problemen. De regelementswijziging heeft alle teams aan het nadenken gezet en tot creatieve oplossingen gedwongen. Het Solar Team Twente heeft volgens mij een goed ontwerp, en stiekem verschillen onze designs naar mijn mening niet heel veel van elkaar. We gaan het zien tijdens de race in Australië.’