Het huidige Solar Team heeft het geheime wapen dat het team van 2015 introduceerde, SABINE, doorontwikkeld. SABINE 2.0 maakt de auto nog efficiënter, legt Klein uit. ‘Omdat de zonnecellen aan elkaar geschakeld zijn, is zo’n groep cellen zo sterk als de zwakste schakel.’
‘Dat klinkt tegenstrijdig’, vervolgt hij, ‘maar met dit system laten we onze beste cellen minder goed werken, waardoor de zwakkere cellen weer beter presteren. Dit hebben we getest en het werkt goed. Met dit systeem behalen we in oktober nog meer winst dan tijdens de vorige race.’
Balanceren
Naast SABINE 2.0 heeft het team nog twee nieuwe, elektronische systemen in de nieuwe auto om een efficiëntieslag te maken. Daarover wil Klein niet in detail treden. Dat doet hij wel over de aerodynamica. ‘Het grote verschil met de vorige World Solar Challenge is dat het maximaal toegestane oppervlakte van het zonnepaneel vier vierkante meter is in plaats van zes. RED Shift is daarom ook smaller en de neus hangt verder naar voren.’
Een smallere auto heeft een kleiner frontaal oppervlak, legt Klein uit. ‘En de neus verder naar voren moet de luchtstroom beter verwerken en daarmee de auto aerodynamischer maken.' Dat vereist overigens wel weer aanpassingen op mechanisch gebied. 'Het is balanceren. Een smallere auto is in principe minder stabiel, dus moesten we onder meer het remsysteem, draagsysteem en de ophanging aanpassen.’
Vertrouwen in de winst
De motor is ook verbeterd, aldus Klein. ‘We zijn het enige deelnemende team dat een eigen elektromotor heeft gebouwd. In 2015 bleek deze al sterker en efficiënter te zijn dan een inkoopmoter.’
Al deze puzzelstukjes moeten in oktober op hun plek vallen tijdens de World Solar Challenge wanneer het team drieduizend kilometer aflegt door de Australische outback. ‘We verwachten een goede kans te hebben om te winnen. In 2015 hadden we al de beste auto, maar reden we niet de beste race. Nu hebben we een extra verbeterslag gemaakt met hulp van bedrijven en oud-teamleden. Het vertrouwen is er absoluut.’