Groen licht voor RED Shift

| Jelle Posthuma

Het Solar Team Twente is donderdagochtend (Australische tijd, red.) met hun zonneauto als eerste Nederlandse team goedgekeurd in de scrutineering, een grondige technische keuring van de organisatie. Daarmee is de weg vrij voor deelname aan de World Solar Challenge.

Photo by: Sam Langerak

In de ‘statische scrutineering’ test de organisatie of de zonneauto voldoet aan de veiligheidseisen en de regelementen. Tijdens de eerste keuring kwam RED Shift niet door de test. ‘Het ging om kleine details die we moesten verbeteren’, vertelt woordvoerder Gearte Nynke Noteboom. ‘Nu verliep de test goed. We zijn natuurlijk hartstikke blij dat we door de keuring zijn gekomen.’

Dynamisch

Er ligt nog één test op de loer, voordat de race echt kan beginnen. Zaterdag heeft het team een zogeheten ‘dynamische scrutineering’. ‘In deze keuring gaat het om de beweging van de auto’, legt Noteboom uit. ‘Je moet bijvoorbeeld remmen en achtjes rijden. De organisatie kijkt naar de prestaties van de auto. We zien deze test met vertrouwen tegemoet en verwachten geen problemen.’

Australië

Inmiddels is het team goed gewend aan het leven in Australië. ‘We slapen met 38 mensen in één grote zaal. Dat is natuurlijk erg druk, maar ook heel gezellig’, vertelt Noteboom. ‘De weken vliegen hier voorbij.’ Het team werkt hard om de auto in optimale staat te krijgen. ‘We draaien nachtshifts om alles volgens planning te laten verlopen. Gelukkig is het ’s nachts koel, want overdag schijnt de hele dag de zon en het is gemiddeld 32 graden.’

Nu RED Shift is goedgekeurd kan het team zich opmaken voor de race. ‘We gaan de transportboxen inpakken en de volgvrachtwagen klaarmaken. Aan de auto kunnen we na de keuring niet veel meer doen, alleen wat kleine dingen.’

Kwalificatie

Naast de laatste scrutineering, is zaterdag de kwalificatie voor de race. ‘Het is vergelijkbaar met de Formule 1’, vertelt Noteboom. ‘Hoe sneller je finisht, hoe eerder je in de race mag starten.’

Het team gaat voor goud, maar verwacht zaterdag geen absolute topnotering. ‘De afstand in de kwalificatie is veel korter dan in de echte race. Wij hebben met de bouw van onze auto volledig ingezet op de raceafstand van 3000 kilometer’, legt Noteboom uit. ‘We verwachten ons verlies in de kwalificatie goed te maken in de uiteindelijke wedstrijd.’

Vertrouwen

Na de succesvolle keuring is het vertrouwen van Solar Team Twente in ieder geval groot. ‘We weten dat we het voor elkaar hebben. Zelfs andere teams spraken hun bewondering uit over de RED Shift.’

Of de RED Shift inderdaad aan de hooggespannen verwachtingen gaat voldoen, is aftellen geblazen. Aanstaande zondag start de Bridgestone World Solar Challenge, en rijdt RED Shift in zes dagen ruim 3000 kilometer dwars door de outback van Australië.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.