Op de tweede racedag wist Twente het team van Australië in te halen. Vervolgens ontstond een strijd om de derde positie met Michigan, Amerika. ‘We werden ingehaald door Michigan, vertelt Van de Straat. ‘Gelukkig waren wij bij de wissel veel sneller met het opzetten van ons zonnepaneel, waardoor wij de derde positie weer veroverden.’ Het Solar Team Twente moet nu alleen Japan en Delft nog voor zich dulden.
Goed kapot
Menno van de Straat nam als coureur vanochtend het eerste deel van de race voor zijn rekening. ‘Het was een lange shift van vijf uur lang’, vertelt de coureur. ‘Je zit met 40, 45 graden in de auto en hebt alleen twee liter water en wat mueslirepen aan boord. Je begrijpt: ik ging goed kapot.’ In de zonneauto is er weinig tijd om van de omgeving te genieten. ‘Je bent heel gefocust. Onderweg stuitten we op een kleine wervelwind, die kunnen hier uit het niets ontstaan. Daarom moet je geconcentreerd blijven, anders beland je in de berm.’
Concurrentie
Het Solar Team Twente ligt op twintig minuten achterstand van de nummer één Delft. ‘Dat is zo’n 25 kilometer’, legt Van de Straat uit. ‘Maar dat is afhankelijk van je snelheid’. Twente wil nu doorzetten naar de eerste positie. ‘Of het lukt, is lastig te voorspellen. Het blijft een race,’ zegt de coureur. ‘Wij weten in ieder geval dat we één van de, zo niet de beste zonneauto hebben gebouwd.’
De weersverwachtingen voor morgen zijn wisselvallig: minder zon, meer bewolking. ‘Onze auto is natuurlijk geoptimaliseerd voor zon’, vertelt Van Straat. ‘Maar wij kunnen ook goed overweg met schaduw. Uiteindelijk heeft ieder team hetzelfde weer.’