‘We hielden tot nu toe om de vijf jaar een grote alumnidag, tegelijk met het lustrum van de UT’, zegt manager Alumnibureau Maurice Essers. ‘We hoorden van onze alumni dat ze vaker zo’n bijeenkomst willen. Als je een keer niet kunt, dan valt er zomaar een gat van tien jaar.’
Kennis ophalen
Alumni Talks moet die lacune opvullen. Voor de inhoud legde de organisatie het oor te luisteren bij de oudgedienden. ‘Ze willen de laatste kennis op de UT ophalen’, vervolgt Essers. ‘Daarom kiezen we voor een inhoudelijk programma met lezingen van Alumnus Marco Jansen, co-founder van Catawiki, en de drie vooraanstaande hoogleraren Peter-Paul Verbeek, Bram Nauta en Guus Reinders.’
Een toegangsbewijs voor de dag kost vijftien euro. Dat weerhoudt de alumni niet. Volgens Essers zijn er zo’n 170 kaarten verkocht en daarmee is het Amphitheater nagenoeg uitverkocht. ‘Het was een klein dilemma of we entree moesten heffen’, aldus Essers. ‘De gedachte is dat gratis toegang niet goed werkt. Het evenement wordt dan als gratis gewaardeerd en je weet niet hoeveel mensen er komen opdagen. Daarom vragen we een kleine prijs. De opbrengst gaat direct terug in de dag: koffie, thee, krentenwegge en een borrel in de Vestingbar.’
Essers ziet de eerste Alumni Talks als een test. ‘We kijken of deze opzet werkt en of we hiermee in een behoefte voorzien. Als dat zo is, dan maken we er een jaarlijkse bijeenkomst van.’