Hoe ben je bij Spotify terecht gekomen?
‘Ik deed de bachelor technische informatica in Twente. Na mijn masters in Berlijn en Stockholm, ging ik langs verschillende technologische bedrijven, waaronder Spotify dat net had aangekondigd alle infrastructuur te verhuizen naar Google Cloud. Dit leek mij een heel interessant probleem, want dat zou voor grote veranderingen zorgen. Ik werd aangenomen en kon meteen beginnen op het hoofdkantoor in Stockholm.’
Waar werk je momenteel aan?
‘Die verhuizing is bijna klaar. Daarom zit ik bij een nieuw team dat de privacy-infrastructuur bouwt waarmee de rest van het bedrijf werkt. Deze infrastructuur zorgt ervoor dat mijn collega’s niet zomaar bij alle data van gebruikers kunnen komen. Neem als voorbeeld Google. Het zou niet goed zijn als Google-werknemers jouw Gmail kunnen lezen, maar ze moeten er tegelijkertijd wel mee werken. Daarom is het gecodeerd, zodat de privacy van de gebruikers gewaarborgd is. Ik zorg ervoor dat mijn collega’s efficiënt kunnen werken en dat de privacyvoorwaarden voldoen aan de huidige en toekomstige regelgeving.’
Je zegt toekomstige regelgeving. Komen er nieuwe regels aan?
‘Er staat nieuwe EU-wetgeving op stapel, de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze maatregel moet de persoonsgegevens van EU-burgers beter beschermen. Het gaat om de vraag hoe bedrijven met verzamelde data omgaan en wat ze mogen gebruiken. De GDPR is veel strenger dan wat we tot nu toe hebben, maar het zijn eigenlijk heel logische regels.
Zoals?
‘De nieuwe wet onderscheidt strikter wat een bedrijf nodig heeft en wat ze graag wil hebben. Neem gepersonaliseerd adverteren: mag Spotify jouw afspeellijst gebruiken om advertenties af te stemmen op jouw voorkeur? Er zijn verschillende gradaties, want het is heel logisch dat je geen alcoholreclame laat zien aan een minderjarige. Ook dat is gepersonaliseerd adverteren. Voor veel data is het moeilijk om in te schatten wat noodzakelijk is. We werken nauw samen met een juridisch team om de regels goed te implementeren. Dat is voor ons engineers heel interessant, want de legals hebben een compleet andere achtergrond.’
Hoe is het om voor een bedrijf als Spotify te werken? Moet je van muziek houden?
‘Ik ben zelf wel een muziekliefhebber. Van mijn eerste loon kocht ik bijvoorbeeld een speakerset. Op kantoor komt elke maand een band langs. Laatst speelde Mando Diao op ons bedrijfsfeest, die ken je vast wel van ‘Dance with Somebody’. Dat is natuurlijk heel tof, maar het fijnste vind ik de werkcultuur. Je hebt bij Spotify hoofddoelstellingen, dat zijn de missies die je als team bijvoorbeeld binnen drie maanden moet halen. Hoe je dat doet als team, mag je helemaal zelf invullen. Er is veel vrijheid en binnen een team heb je veel eigen inbreng.’
Naast Bram Leenders zijn er meer UT-alumni die hun verhalen op het symposium delen met het publiek. Onder andere Jeroen de Waal (Philips Hue), Marcel Heijmans (Wehkamp) en Wiljo van Beek (Oracle) spreken over de verschillende bedrijven waar zij nu werken.