Aan belangstelling geen gebrek. Enkele honderden toeschouwers zaten op de hoofdtribune van het stadion van FC Twente, te wachten tot de onthulling van de RED E. Velen van hen waren in de uren daarvoor al deelnemer van ofwel het Solar Team-evenement Fully Charged of technologie-evenement Today & Beyond.
Teamleider Annelies Dekker nam het aanwezige publiek mee in een reis door de tijd: van het allereerste solarteam in 2005 (toen nog blauwgekleurd) naar de reis van het huidige team. Bijgestaan door collega-teamleden, vertelde Dekker over de allereerste ontmoeting van de teamleden, het daaropvolgende zomerkamp en drie weken daarna zelfs al een overwinning bij de European Solar Challenge in het Belgische Zolder.
Geen neus
Teamleden Rob Kräwinkel en Mariska Bos gingen in op de technische details van de auto. Want die is ditmaal wel érg klein. Zelfs de neus van de auto is geslachtofferd. Met goede reden, lichtte Kräwinkel toe. ‘We hebben gekozen voor een ander type zonnecellen dan voorheen: gallium-arsenide. Dat zijn zulke efficiënte cellen dat ons zonnedek maar een oppervlakte van 2,6 vierkante meter mag hebben. In al onze keuzes voor de auto hebben we rekening gehouden met dit type zonnecellen.’
Applaus
Na de praatjes van de teamleden, brak het moment suprême aan. Onder begeleiding van een drumfanfare en rookmachines viel uiteindelijk het doek waar de compacte RED E tot dan achter zat. Het vanzelfsprekende gevolg: een storm aan applaus en waardering voor het team dat naar eigen zeggen meermaals tot in het holst van de nacht aan het werk was.
Geoliede machine
De reis van Solar Team Twente zit er nog allerminst op, vertelde Dekker. In september reist het team al af naar het Australische Darwin. Op 13 oktober start de World Solar Challenge, een race van 3000 kilometer van Darwin naar Adelaide. ‘We hebben onszelf al veranderd van een ontwerpteam naar een constructieteam. Nu moeten we de stap maken naar een echt raceteam, een geoliede machine. In de brandende zon door de outback rijden is een heel andere uitdaging dan in Nederland deze auto in elkaar zetten.’
Foto: Jerome Wassenaar.