Meerdere boten vielen gisteren uit door de onstuimige golven. Het Twentse team speelde met zijn Blue Manta op safe en kwam zonder beschadigingen uit de race. Het studententeam heeft een tactiek paraat om te varen op zee. ‘De boot is zo gebouwd dat ‘ie tegen zout water moet kunnen’, aldus de technisch manager Rob van Zee. ‘Wat betreft de golven, zorgen we dat de boot heel iets gaat steigeren, wat de bestuurbaarheid ten goede moet komen. Die steigertactiek bleek zeer gunstig voor het breken van de golven. Daar houden we vandaag ook aan vast tijdens de duurrace.’
Makkelijk door de keuring
Onder de rook van het Monte Carlo Casino kwam de zonneboot van de Twentse studenten, de Blue Manta, afgelopen woensdag moeiteloos door de keuring. ‘Die keuring was vooral gericht op veiligheid’, vertelt Van Zee. ‘Heb je een peddel aan boord? Wat doe je als de bestuurder uit de boot valt? En is er een noodknop om alle systemen ineens uit te schakelen? Dat was allemaal prima in orde bij ons.’
Het is voor de studenten wel een vreemde gewaarwording in het steenrijke Monaco. ‘We kwamen begin deze week aangereden met een boot die we zelf hebben gebouwd, waar we supertrots op zijn. En dan komt ineens een hypermodern schip voorbijgevaren dat vier keer zo groot is.’
Podiumplek
De studenten krijgen deze twee dagen drie wedstrijddisciplines voor de kiezen: vandaag een duurrace en op zaterdag een slalom en de kampioenschapsrace. Een podiumplek is volgens Van Zee een realistisch doel. ‘Na een moeizaam begin op het NK in Akkrum, ging de race daarna in Purmerend beter. Daar eindigden we op een derde plaats. Nu hopen we de stijgende lijn door te zetten. In onze klasse doen negen teams mee, we gaan zien hoe ver we komen. Mocht het allemaal niet naar wens verlopen, dan is het belangrijk dat de boot het in ieder geval blijft doen in dit zoute water.’