Het idee voor de digitale variant is simpel. ‘Deelnemers lopen individueel, en met strikte inachtneming van de RIVM-regels, een etappe van de Batavierenrace’, vertelt Marko Groffen, commissaris PR & Media. ‘Ze doen dit in hun eigen omgeving. We willen geen groepen of mensen die dezelfde route lopen. De lopers houden hun resultaat bij via een hardloopapp zoals Strava. Uiteindelijk moet het team gezamenlijk een afstand van 125 kilometer volbrengen. Dat is korter dan de 175 kilometer van de ‘fysieke’ Bata. We willen de digitale variant zo laagdrempelig mogelijk houden, vandaar.’
De controle is lastiger bij zo’n digitale variant. ‘Maar er zijn een aantal pijlers waar de organisatie op terug kan vallen. Als mensen opeens wereldrecords gaan lopen, dan weten wij dat het niet klopt. De winnaars worden in het zonnetje gezet. Wat ze precies krijgen, kan ik nog niet zeggen. We willen met deze digitale variant vooral sportiviteit promoten. De hele dag stilzitten, daar wordt geen mens vrolijk van. Combineer het halen van een frisse neus daarom met het lopen van je Bata-etappe.’
De organisatie wil in het digitale Bataweekend, dat net als de fysieke editie plaatsvindt op 1 en 2 mei, een aantal tradities in stand houden. ‘We hijsen bij de start van de race traditiegetrouw de vlag op de Twentse campus. Verder vragen we deelnemers en betrokkenen hun Batamemories op te sturen, die wij vervolgens delen via onze sociale media. Ook onze speakers komen met een digitaal alternatief. Toch blijft het lastig. De Bata is echt een groepsding. Je moet deze digitale race vooral zien als een leuk alternatief voor de fysieke Bata.’
Teams kunnen zich inschrijven tot en met 29 april.