Het evenement, op het Ketelmeer in Flevoland, was vanwege de crisis bewust kleinschalig georganiseerd: zonder publiek en het deelnemersveld kende slechts vier teams: TU Delft Solar Boat Team, het Clafis Victron Energy Solar Boat Team, Sunflare Solarteam en Solar Boat Twente. Zij meetten de krachten van hun zonneboten over drie onderdelen: een duurrace, slalomrace en sprint.
Water in de boot
Teamlid Marjolijn van Schagen bestuurde tijdens de eerste race, de duurrace, de Twentse zonneboot. Een tactische keuze: met Van Schagen als lichtste piloot op de langste race wilde het Twentse studententeam optimaal resultaat halen. Maar de race hield snel op. ‘We begonnen best redelijk, met een prima eerste rondje, maar de boot ging steeds schever liggen. Er bleek water in onze boot te lopen’, vertelt Van Schagen.
'De reddingsboot bracht ons naar de kant, waar we het water eruit pompten’, vervolgt ze. Wat bleek: de afdichting bij de vleugels was door een golf losgeslagen. ‘Deze afdichting zit op de plek waar normaal de draagvleugels zitten. Omdat we hier te weinig mee hadden getest, konden we er niet mee racen, maar dichtten het gat af. Omdat de afdichting lossloeg, kwam bij elke golf meer water in de boot.’
Alles op alles
Het team zette alles op alles om de boot te drogen, de accudoos helemaal uit elkaar te halen, droog te maken en weer in elkaar te zetten. Er stonden immers nog twee raceonderdelen op het programma. Sem Geerts, software engineer bij het team: ‘Het was mooi om te zien dat we met het hele team keihard hebben gewerkt om alles voor elkaar te krijgen, zodat we voor de start van de nieuwe race weer klaar zouden staan. Daarin zie je dat we na een jaar een hecht team zijn geworden.’
Dat zorgde ervoor dat het team, ondanks de pech op de vroege ochtend, alsnog kon deelnemen aan de middagraces. Bij de slalomrace resulteerde dat in een derde plek. Bij de sprint eindigde het team nipt – slechts een halve seconde achter Delft – op de vierde plek. Het resultaat in het eindklassement: een vierde en laatste plaats. Maar daar is het studententeam niet minder trots om. ‘Het is heel tof om te zien dat we het flikten om een betrouwbare boot te bouwen’, zegt Geerts. ‘De laatste twee races deed de boot het gewoon, niks ging kapot, en we konden nu ook testen dat de accu blijkbaar tegen water kan.’
Competitieve boot
Ondanks de problemen op de racedag en het weinig kunnen testen door de crisis, concludeert Geerts dat het team een competitieve boot bouwde. ‘Wanneer de boot op de romp ligt, doen we niet onder voor de andere teams. Het is nu zaak om het vleugelen (draagvleugels die de boot uit het water tillen, red.) onder controle te krijgen, maar we komen al volledig mee met de andere teams. Volgend jaar zullen we echte competitie zijn!’