Bij het ene project staat een veilige watertoegang centraal. Het andere project richt zich op schonere kookovens. ‘Dat zijn kleinschalige en effectieve projecten, waar de community in Rwanda direct wat aan heeft. Het doel van onze compensatie is juist de kleinschaligere projecten in derdewereldlanden te ondersteunen.’
Lisa Timmerman, Business Controler van ITC, weet dat er binnen de faculteit een flink aantal vliegkilometers gemaakt wordt. ‘Bij ITC wordt er meer gevlogen dan bij andere faculteiten. Daar zijn wij ons van bewust. We nemen op deze manier onze verantwoordelijkheid, omdat wij ook willen bijdragen aan duurzaamheid.’
Aan het einde van 2019 besloot ITC ten faveure van een herbebossingsproject om alle vluchten via KLM, Air France en Delta Air Lines te compenseren, maar toen bleven de overige vluchten nog buiten compensatie. ‘Daar is nu verandering in gekomen. We vinden het belangrijk dat het geld goed terecht komt. We hebben uitgebreid gezocht en zijn bij twee geschikte projecten in Rwanda uitgekomen, eveneens een doelland binnen onze faculteit.’
ITC ziet deze compensatie niet als een eenmalige actie, maar wil jaarlijks een CO2-voetdruk achterlaten. Daarbij zijn ideeën altijd welkom. ‘En daarnaast is het doel om minder vliegkilometers te maken. Dat is door de coronacrisis in 2020 al behoorlijk gelukt. In de toekomst willen we meer hybride worden. Dat betekent niet dat we helemaal niet meer gaan vliegen. De coronacrisis laat zien dat de faculteit ook met minder vliegkilometers uit de voeten kan.’