Science Communication Club deelt ideeën om burger te bereiken

| Martin ter Denge

De nieuwe Science Communication Club voor wetenschappers komt donderdag 13 maart voor het eerst bij elkaar in DesignLab. Doel is werkbare manieren uitwisselen waarmee academici meer aansluiting bij burgers kunnen vinden. ‘Uitdragen dat ons werk zin heeft.’

Universitair hoofddocenten Anne Dijkstra (BM) en Heather Handley (ITC) zijn initiatiefnemers van de Science Communication Club (SCC). Dijkstra licht het concept toe: ‘De SCC is een forum waarin wetenschappers van elkaar leren wat het beste werkt als het gaat om communicatie rond hun vakgebied. Twee deelnemers presenteren hoe ze een bepaald thema onder de aandacht hebben gebracht en wat de uitwerking daarvan was. Daarna bespreken we dat met z’n allen. Het is geen presentatietraining, maar een uitwisseling van ideeën.’

En dat is volgens haar nodig. ‘Wetenschappers praten nog weleens vanuit hun expertise. Ze zijn ergens heel erg in gespecialiseerd, maar hun publiek niet per se. Ze moeten niet alleen maar zenden, maar ook helpen te begrijpen.’ 

Zeepkist

Volgens haar is de SCC een belangrijk initiatief om draagvlak voor de UT en de wetenschap in het algemeen in den lande hoog te houden. ‘De laatste jaren wordt er weleens getwijfeld aan het maatschappelijk belang van de wetenschap. Daarom moeten we zelf nog veel meer op de zeepkist klimmen. Dat zit niet altijd in ons, maar zo  laten we  zien dat wat we doen zin heeft.’

Relatie opbouwen

Volgens Dijkstra moeten wetenschappers meer in actie komen tegen mis- en desinformatie. ‘Veel wetenschappers denken dat het wel goed komt als ze desgevraagd de feiten  blijven herhalen. Maar ze moeten  veel actiever de boer op, meer dan vroeger. Belangrijk is ook dat je een relatie opbouwt met je publiek. Dat kunnen zowel burgers als politici zijn en die laatsten maken niet altijd beslissingen op pure feiten. Het is dus ook de toon die de muziek maakt.’

Als voorbeeld van wetenschapscommunicatie geeft ze haar eigen Science Café in Deventer, een laagdrempelige theateravond waarin wetenschappers op het podium iets over hun onderzoek delen. Ze vertelt dat er gemiddeld zo’n 120 bezoekers per avond op af komen. ‘En een speciale Science Café Noir-editie was met zo’n 250 deelnemers volledig uitverkocht.’

Studiepunten verdienen

Dijkstra vindt ook dat iedere wetenschapper wel iets kan doen en het niet van de usual suspects moet afhangen. Om er ook promovendi bij te betrekken, hebben Dijkstra en Handley geregeld dat ze 0,5 EC kunnen verdienen als ze meedoen met vijf bijeenkomsten.

‘In de media zien we een aantal bekende hoogleraren steeds terugkomen. Maar als pas beginnende wetenschapper kun je ook alvast iets op je oude school doen, bijvoorbeeld. Of lokale mensen actief bij je onderzoek te betrekken en ze data laten verzamelen,’ legt Dijkstra uit. Als voorbeeld van deze Citizen Science noemt ze het project met de grondwatermetingen in Enschede van een paar jaar geleden.

Publiek van wetenschappers

Het beoogde publiek van de SCC is de wetenschappers zelf, geeft ze aan. ‘We hebben al vragen gekregen of het ook toegankelijk was voor publiek. Dat vind ik natuurlijk wel leuk, maar je hoort bij SCC niet echt iets over de wetenschap zelf. Het gaat vooral over de ideeën om publiek te bereiken en betrekken. Voor geïnteresseerden in de wetenschap organiseren we in Deventer en Enschede regelmatig Science Café’s waarin wetenschappers laagdrempelig hun onderzoek presenteren. Die podia zijn daar juist weer heel geschikt voor.’

De eerste meeting

De eerste Science Communication Club-bijeenkomst vindt plaats op donderdag 13 maart, van half 1 tot half 2 in DesignLabs Conceptualise-ruimte. Het is de bedoeling dat het SCC eens per zes of zeven weken samenkomt. Op de website is meer informatie te vinden.

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.