Alle begin is moeilijk, zo luidt het gezegde. Gold dat ook voor jullie?
‘Deels. Voordat we naar Portugal afreisden, konden we slechts één middag testen op het Twentekanaal. Toen bleek de koeling van de motorcontroller niet goed te werken. Dat was nog te repareren, voordat de boot in de vrachtwagen naar Portugal ging. Het grootste probleem waar we ter plekke tegenaan liepen was het netwerkbereik. De wedstrijd vond namelijk plaats op een meer, waar het bereik dramatisch was. Daardoor ging er amper data van de boot naar onze server.
Varen is één ding, maar je wilt natuurlijk zoveel mogelijk data aflezen om het maximale uit de boot te halen. Uiteindelijk hebben we een lading Portugese simkaarten gehaald, maar ook dat bood niet echt soelaas. Het Portugese team dat hier al eerder had getest kwam met een betere oplossing: ze hadden een grotere antenne op hun boot gezet.’
Hoe verging het jullie tijdens het raceweekend?
‘Er waren vier onderdelen: een korte race van een uur, een lange van drie uur, een knock-out en een sprint. We namen het tegen vijf andere teams op. Ondanks het gebrek aan data, ging het tijdens de eerste race verrassend goed en probleemloos. We kwamen als derde over de finish.
De volgende dag was het hoogtepunt van ons raceweekend. Tijdens de lange race, waarin we zoveel mogelijk rondjes van 9,5 kilometer moesten varen, hebben we de gehele concurrentie op een ronde achterstand gezet. Dat was een mooie bevestiging voor ons, omdat de boot het drie uur lang bijna volledig op zonne-energie – niet zozeer op de accu – volhield. Dat is precies waarop we ‘m hebben gebouwd. Bij de knock-out en sprint werden we vierde, waardoor we een derde plaats in het eindklassement behaalden. Dat was ons doel ook afgelopen weekend, het halen van een podiumplek en aantonen dat de boot het op alleen zonne-energie heel lang kan volhouden.’
Hebben jullie ook geprobeerd te ‘vliegen’ op draagvleugels?
‘Nee, die hebben we er dit weekend bewust niet onder gezet, omdat we de boot op genoeg andere zaken wilden testen. Achteraf werden we gesterkt in die keuze. Onze Portugese en Poolse concurrenten maakten wel gebruik van draagvleugels, maar je zag dat zij die niet onder controle hadden en er daardoor meer last dan profijt van hadden. De komende weken willen we volop testen met onze draagvleugels, met het oog op de Monaco Energy Boat Challenge, het officieuze wereldkampioenschap.’
Alle pijlen zijn nu gericht op die wedstrijd?
‘Absoluut. Of we daar ook voor een podiumplek kunnen gaan komende maand, hangt af van de omstandigheden en de concurrentie. We hebben dit weekend in ieder geval volop vertrouwen kunnen tanken.’