Aanvankelijk nodigde het team alle partners, sponsoren en andere geïnteresseerden uit om de bekendmaking fysiek bij te wonen, maar op het laatste moment switchte het team naar een online variant. Dat ging in eerste instantie mis – de livestream haperde - , maar na een flinke vertraging bekeken zo’n 150 mensen de talkshow, waarin de plannen voor de komende maanden werden toegelicht.
In april maakte het team boot Echo bekend. Hoewel de wedstrijden de voorbije maanden met wisselend succes verliepen – een podiumplek in Portugal, teleurstelling in Monaco – gaat Solar Boat met dezelfde boot verder. Dat betekent niet dat de er niets aan de boot verandert, want op elk vlak moet er winst behaald worden. Op technisch vlak zijn er volgens technisch manager Roman van den Broek drie hoofddoelen: de boot stabiel boven water laten vliegen, een betere modaliteit, wat inhoudt dat de onderdelen beter op elkaar aansluiten en uiteindelijk winnen, zowel in Nederland als in Monaco.
Verstappen
Om die doelen te bereiken komt er een nieuw stuur, dat volgens het team veel wegheeft van een stuur in Formule 1-auto’s. ‘Laten we hopen dat het ons de snelheid van Max Verstappen geeft en dat wij net als hem binnenkort ook de beste zijn’, vertelde Van den Broek met een knipoog.
Ook wil het team een membraam om de motor bouwen, zodat daar geen water bij kan komen en wil het meer controle houden op golvend water. Daarnaast moeten de zonnepanelen – die volgens het subteam nog steeds maximaal efficiënt zijn – makkelijker van de boot af te krijgen zijn. Bij de laatste race raakten twee panelen namelijk beschadigd. Ook uit de batterij valt meer efficiëntie te halen volgens de technici.
Al die verbeterde technieken moeten er in ieder geval voor zorgen dat de boot kan foilen, oftewel zweven boven het water. ‘Dan vliegt het vaartuig met zo weinig mogelijk weerstand vlak boven het water uit. Dat gaat ons dit jaar hoe dan ook lukken.’