Green Team Twente is al jarenlang actief in het waterstofautocircuit. Daarbij lag de focus op het maken van een efficiënte waterstofauto. Het hoofddoel was altijd de Shell Eco Marathon, die het Green Team in 2019 nog won. In mei lichtte teammanager Wouter Groote Veldman de koerswijziging al toe. ‘De Formula Student-competitie past beter bij een team dat innovatief wil zijn: liever radicaal vernieuwen dan een bestaande auto ieder jaar een klein beetje optimaliseren.’
Tijdens de presentatie liet het team vrijdag in een goed gevulde Schouwburg de mogelijkheden van de nieuwe auto zien. De Gemini DKS heeft een veel groter vermogen dan de vorige auto, de Aurora Omega. Het nieuwe voertuig gaat op termijn van 0 naar 100 km/h in zes seconden – de topsnelheid ligt nu nog op 81,2 km/h – en heeft een vermogen van 687 Nm. Het grootste verschil zit hem in het gewicht. De Gemini DKS weegt maar liefst 550 kilo. Veel zwaarder dan de Aurora Omega, die negentig kilo woog.
Complex
De uitdaging om succesvol te zijn met de nieuwe auto is groot voor het Green Team, vertelde technisch manager Amina Balha. ‘We zijn namelijk één van de eerste teams die een waterstofauto maakt in de Formula Student-competitie. Dat betekent dat we alles helemaal zelf moeten uitvinden. Ons systeem is door het grote vermogen behoorlijk complex. Dit jaar maken wij daarom de start, volgend jaar willen we echt gaan racen en competitief zijn.’
Hoewel het team voor de eerste echte races dus nog even geduld moet hebben, reizen de leden deze zomer al af naar de circuits van Assen en Hockenheim (Duitsland). Daar staat het eerste hoofddoel voor het Green Team op het programma: promotie maken voor de competitie. Balha: ‘Voor een competitie heb je namelijk concurrentie nodig. We willen de komende maanden Nederlandse en Duitse teams enthousiast maken voor de competitie. Delft heeft in het verleden ook een poging gedaan, maar daar kwam toen snel een einde aan. Hopelijk lukt het nu wel om een competitie te vormen.’