‘Volgens mij moet je duurzaamheid en digitalisering gewoon doen’

| Jelle Posthuma

In de kantine van de Waaier werd voorafgaand aan de opening van het academisch jaar een heuse markt gehouden, waar de verschillende Shaping Expert Groups (SEG's) van de UT hun waren kwamen aanprijzen. De ‘marktwaar’ bestond onder meer uit ideeën op het gebied van digitalisering, inclusie en duurzaamheid. Een verslag.

Op de markt in de Waaier staan themakraampjes van de SEG’s, bestaande uit Innovation of Education, Citizen Science, Individuals and Teams, Digitalization, Inclusion en Sustainability. De bijeenkomst is bewust vlak voor de opening van het academisch jaar georganiseerd, zegt programmamanager Leontien Kalverda. ‘We willen mensen niet opzadelen met nóg een evenement. Medewerkers en studenten kunnen dit als extraatje voorafgaand aan de opening meenemen.’

Volgens de programmamanager is de markt bedoeld om mensen te laten zien wat er de afgelopen twee jaar is gebeurd met de verschillende thema’s van Shaping2030, de visie en strategie van de UT. ‘Zie het als een samenvatting van de uitkomsten. Het is ook een mooie manier om contacten te leggen. We hopen dat medewerkers en studenten denken: dit is een thema waar ik iets mee kan, hier sluit ik me bij aan.’

Volgens Arnold Enklaar van het kraampje ‘Inclusion’ valt de toeloop nog wat tegen. ‘Maar het is een begin. De afgelopen twee jaar is er een soort radiostilte geweest. Nu gaan we als SEG’s onze rapporten naar buiten brengen. Deze markt is een eerste presentatie. Er komt echt veel aan.’ Dat beaamt programmaleider Laura Vargas. ‘Met ons onderzoek hebben we ruim 400 mensen bereikt. Iedereen was gemotiveerd. Het leeft op de UT.’

Kritiek

Desondanks zijn er ook kritische geluiden te horen op de markt. ‘Misschien moet je iemand anders vragen’, zegt UT-medewerker Stephanie Hessing. ‘Eerlijk gezegd, ik ben er niet zo van... Ik denk dat je thema's als digitalisering en duurzaamheid gewoon moet doen als universiteit. Dat hoef je niet uit te spreken. In Delft en Eindhoven roepen ze precies hetzelfde. De UT kan zich beter onderscheiden door bijvoorbeeld onze kleinschaligheid te benadrukken.’

Een collega voegt zich bij het gesprek. ‘We concurreren om dezelfde Europese funding’, stelt de man. Volgens hem moet de UT het spel wel ‘meespelen’ om daar kans op te blijven maken. ‘Tja, maar daar hoeven we toch niet zo’n heisa over te maken’, reageert Hessing. ‘Ik zeg toch ook niet dat ik adem. Nogmaals, je moet dingen als duurzaamheid gewoon doen. Volgens mij kunnen we beter discussies en bijeenkomsten organiseren voorafgaand aan de implementatie van concrete zaken, zoals AFAS.’

Ondertussen wordt het door de opening van het nieuwe collegejaar steeds iets drukker in de kantine van de Waaier. Ook Willy Hazelhorst van de dienst LISA kijkt voorafgaand aan de plechtige aftrap van het academisch jaar rond op de markt. ‘Ik heb de Shaping-plannen wel gelezen. De begrippen kunnen soms wat abstract zijn. De vraag blijft hoe je het precies vertaalt. In mijn werk in de bibliotheek probeer ik het in ieder geval zo praktisch mogelijk te vertalen, vooral op het gebied van duurzaamheid.’

Experimentele fase

Volgens programmaleider Cornelise Vreman van ‘Innovation of Education’ bevinden de groepen zich ‘aan het einde van een tijdperk’. De adviezen van de SEG’s zijn zo goed als klaar en daarmee is hun taak afgerond. ‘Tegelijkertijd gaat onderwijsinnovatie altijd door. Daarom hebben we de universiteit geadviseerd om door te gaan als groep, of anders als klankbord. We hopen in ieder geval dat het een vervolg krijgt.’

ITC-decaan Freek van der Meer, die betrokken was bij de 'Innovation of Education' groep, stelt dat de experimentele fase nu moet worden afgesloten. ‘Neem Challenge-Based Learning. Het is zaak om het te verwezenlijken in onze masterstructuur. Daar moeten we mee aan de slag.’ De decaan kijkt op zijn horloge en verexcuseert zich. ‘Ik moet echt mijn toga gaan aantrekken. De opening van het academisch jaar begint over tien minuten.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.