De coronacrisis was spelbreker bij de vorige editie van de World Solar Challenge. In oktober 2021 waren de landsgrenzen van Australië nog gesloten. Solar Team Twente kon uitwijken naar de Solar Challenge Morocco en wist de eindoverwinning in de wacht te slepen in het zonovergoten Agadir.
In 2023 keert het team echter weer – voor de negende keer – terug naar de World Solar Challenge; een race van pak ‘m beet 3000 kilometer door de Australische Outback, van Darwin naar Adelaide. ‘De Australische landsgrenzen zijn weer open, dus we verwachten dat we op 20 oktober volgend jaar gewoon aan de start staan’, vertelt teamlid Daan van Haren.
Konvooi
Het 21-koppige team, dat afgelopen zomer begon, is inmiddels volop in voorbereiding. Afgelopen weekend diende de eigen UT-campus als testterrein. ‘Onder totaal andere omstandigheden dan in Australië of Marokko natuurlijk’, wijst Van Haren op de aanhoudende miezerregen. ‘Maar dat was ook niet het doel. We wilden trainen hoe het was om in konvooi te rijden, hoe de communicatie via portofoons zou verlopen en wat we zouden doen in het geval van een coureurswissel of een klapband, bijvoorbeeld. We zijn een jaar bezig met het bouwen van de auto, ieder in een eigen functie. Maar tijdens de race hebben we allemaal een totaal andere rol, daar willen we op voorbereid zijn.’
‘Concurrentie niet wijzer maken dan nodig is’
Het studententeam heeft volgende week een ‘kick-off’ bij de Saxion Hogeschool: een presentatie en borrel voor en met partners, om kennis te maken met de nieuwe lichting. In totaal verwacht het team dat ongeveer 170 partners en sponsoren aanhaken, waarvan de UT al sinds jaar en dag een van de voornaamste is.
Ondertussen heeft Solar Team Twente al bijna de ontwerpfase afgerond en kan snel gestart worden met het maken van een zogeheten mock-up. In het voorjaar moet de auto volledig klaar zijn. Hoe die nieuwste Twentse zonneauto eruit komt te zien, daarover laat Van Haren voorlopig nog niks los. ‘We willen de concurrentie natuurlijk niet wijzer maken dan nodig is.’