‘We willen vooral laten zien wat je met waterstof allemaal kan’

| Karl Schmidt

Green Team Twente staat aan de vooravond van deelname aan een nieuwe competitie. Na jarenlange focus op efficiëntie, richt het team zich bij de Formula Student-competitie komende maand voor het eerst op snelheid. Teamleider Amber Peters blikt vooruit. ‘Ik kan niet wachten tot we met zonnebril en biertje onze auto over het circuit zien schieten.’

Wat doet Green Team Twente?

‘We zijn een team van 26 studenten van zowel de UT als Saxion die samen een raceauto bouwen, volledig rijdend op waterstof. We bestaan al sinds 2011 en zijn toentertijd begonnen in de Shell Eco Marathon, waarbij het vooral om efficiëntie en lange afstanden ging, oftewel: hoe ver komen we met een tank waterstof? De laatste jaren waren we vooral druk met optimalisatie in plaats van innovatie. Om grotere stappen richting de groene toekomst te maken, doen we sinds vorig jaar met een nieuwe competitie mee: Formula Student.’

Wat is er anders bij deze nieuwe competitie?

‘Het gaat nu meer om piekvermogen. Het is een wedstrijd waar teams uit de hele wereld aan meedoen, allemaal met verbrandingsmotoren of accustroom. Wij zijn de enige met een brandstofcel, die de plaats inneemt van een conventionele verbrandingsmotor. Ons doel is richting de 100 kilometer per uur te komen. Heel wat anders dan de efficiëntere 30 kilometer per uur van de Eco Marathon. In plaats van een zo efficiënt mogelijke auto, ontwikkelen we nu een auto gericht op strakke rondetijden en maximumsnelheden. Dat vergt een nieuwe en uitdagende benadering qua design en engineering.’

Vorig jaar ging Green Team Twente niet van start tijdens Formula Student, waarom?

‘Dat klopt, ja. Achteraf bleek het lastig om alle onderdelen in de auto onder te brengen én aan het regelement te voldoen. De brandstofcel en koppeling zijn bijvoorbeeld onderdelen die veel ruimte in beslag nemen. Bij het nieuwe design, dat heel anders is dan de bootachtige voertuigen van de voorgaande competitie, was dat een probleem. Niettemin heeft vorig seizoen veel waardevolle ‘knowhow’ opgeleverd, waar we nu op voortborduren.’

Wat zijn jullie ambities dit jaar?

‘We willen dit jaar de auto vooral laten rijden en laten zien dat je óók met waterstof kan racen. Vorig jaar voldeed onze auto niet aan de regelementen en was-ie niet in staat op het vereiste tempo mee te doen. Dat is goed te begrijpen: het bouwen van een geheel nieuwe auto is eigenlijk niet te doen binnen een jaar. Daarom gaan we dit seizoen verder met de leerpunten van het vorige team en kan het volgende team op hun beurt weer verder met onze ervaringen. Daarnaast willen we de waterstofaandrijving als nieuwe klasse binnen Formula Student vestigen. Vooral vanuit de teams die nu nog met verbrandingsmotoren meedoen, is er veel belangstelling voor onze ‘vreemde’ waterstofauto.’

Jullie zijn dus waterstoftrendsetters?

‘Dat zijn we ook, ja. We zijn in de eerste plaats een raceteam, maar daarbij ook een voorbeeld van de wetenschap. Waterstof is vrij bekend, maar hoe je er auto’s mee kunt laten rijden niet. We hebben sinds een aantal jaar ook iemand in het team die zich volledig richt op educatie, die op basis- en middelbare scholen vertelt over waterstof en brandstofcellen.’

Wat is de grootste uitdaging vergeleken met vorig jaar?

‘Vooral technische vragen rondom het koelsysteem, rendement en ruimteverdeling zijn verbeterpunten. Op dit moment staat de nieuwe wagen in de hangar en worden alle bevestigingspunten aan het chassis gemaakt. De regels staan nog geen brandstofcellen toe, dus daarin hebben we ook geen voorbeelden van andere raceteams, behalve onze adviesraad van oud-greenteamleden natuurlijk. Ook hebben we goed contact met de betreffende commissie van de race en partners die ons helpen veilig te rijden met een brandstofcel. Ik weet dat we ons nu nog niet kunnen meten met teams die al 20 jaar aan deze race meedoen en al hun onderdelen zelf maken. Wij willen dit jaar eerst eens meedoen en laten zien dat het prima gaat met een waterstofmotor. Binnen een paar jaar kunnen we ons richten op het klassement. Voor nu kan ik niet wachten tot we met een zonnebril op en biertje in de hand onze auto over het circuit zien schieten.’


Het evenement Formula Student Netherlands wordt tussen 8 en 13 juli verreden op het TT Circuit in Assen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.