Echt druk was het niet in Waaier 1, waar zo’n veertig aanwezigen luisterden naar de finale-presentaties van de vier genomineerden. Te beginnen met Erik Faber, docent en bachelorcoördinator bij Creative Technology, die in 2016 al eens was genomineerd. In zijn presentatie wees Faber op het belang van teamwerk. Hij haalde het CreaTe-vak Hybrid Worlds Project aan, ‘het kroonjuweel van onze studie’, waarbij studenten in grote teams samenwerken aan projecten op het gebied van ‘data physicalisation’. Tijdens zo’n project is oprechte feedback van groot belang, aldus Faber, die zijn studenten tekeningen laat maken van het groepsproces om de onderlinge reflectie te bevorderen.
De tweede finalist, universitair docent Ruud Jacobs, was genomineerd door de studenten van Communication Science. Hij is gespecialiseerd in mediapsychologie en gaf een presentatie over communiceren via games. Daarbij ging Jacobs in op de mogelijkheden om het publiek met games te overtuigen. Zo haalde hij in zijn presentatie, die doorspekt was met internet memes, een game aan die de handelswijze van fastfoodketen McDonald’s bekritiseert door de speler zelf het bedrijf op een onethische manier te laten runnen.
Daarna werd de microfoon doorgegeven aan docente Ipek Seyran Topan. Het was haar derde nominatie voor ‘UT-docent van het jaar’, die ze in 2019 al eens wist te winnen. Topan haalde aan het begin van haar presentatie een quote van Star Wars-figuur Yoda aan: ‘Pass on what you have learned. Strength, mastery. But weakness, folly, failure also. Yes, failure, most of all. The greatest teacher, failure is.’ Volgens Topan zijn mislukkingen het meest leerzaam, iets wat ze haar studenten regelmatig probeert mee te geven. In haar presentatie gaf de UT-docente vervolgens een spoedcursus lineair programmeren, waarbij het publiek verschillende opdrachten voor de kiezen kreeg.
Het laatste minicollege werd gegeven door universitair docent Heidi Toivonen. Ze werd genomineerd door de psychologiestudenten van studievereniging Dimensie. Toivonen ging in haar presentatie in op verschillende verhalen over de klimaatcrisis. De docente vroeg het publiek hoe de wereld er over twintig uit zou zien: apocalyptisch, volledig duurzaam, of iets daartussenin. Ze wees erop dat verschillende verhalen invloed hebben op ons handelen met betrekking tot de klimaatcrisis.
Na de slotpresentatie trok de vijfkoppige jury, waaronder titelhouder Nelly Litvak, zich terug om een winnaar te kiezen. Ook het publiek mocht aan de hand van briefjes stemmen op een favoriet. Uiteindelijk ging de eindoverwinning naar Toivonen. Volgens de jury was haar verhaal ‘intrigerend, voorzien van de beste slides en precies de juiste hoeveelheid informatie’. Ook waardeerde de jury dat de universitair docent haar eigen onderzoek aanhaalde om het onderwerp te belichten. Toivonen ontving een oorkonde en een geldprijs van 2.500 euro, die formeel pas tijdens de Opening van het Academisch jaar wordt uitgereikt.