In een gelikte show onthult Solar Team Twente zonneauto RED X

| Rense Kuipers

Zo’n zevenhonderd aanwezigen zagen donderdagavond in een Hengelose fabriekshal hoe Solar Team Twente zonneauto RED X onthulde. Met deze tiende generatie-auto mikt het team op een eerste Twentse wereldtitel in Australië.

Photo by: Cas van Laar

Terwijl buiten de regen met bakken uit de hemel komt, gaat het binnen deze avond over zonne-energie. Honderden belangstellenden weten hun weg te vinden naar Hal 43, een imposante fabriekshal van machinefabrikant Stork, een naam van statuur in de Twentse industrie. Familie, vrienden, studiegenoten, oud-teamleden, partners, bobo’s en de plaatselijke beau monde; het lijkt erop dat iedereen zich onderdeel wil voelen van het mogelijke succesverhaal van het studententeam – daar heeft menigeen deze avond een nat pak voor over.

Terwijl enkele teamleden nog popcorn uitdelen, begint de show stipt om acht uur ’s avonds. In een hal die historie ademt en de bakermat vormde voor de historische april-mei staking in de Tweede Wereldoorlog, gaan we praten over de toekomst.

Oprichter

Hoewel, voordat de leden van Solar Team Twente het podium betreden en de show begint, gaat het woord eerst naar een woordvoerder van Stork die veiligheidsinstructies en een geschiedenisles over het bedrijf geeft, iemand van bouwbedrijf Trebbe die renovatieplannen voor de fabriekshal deelt en naar de Hengelose burgemeester Sander Schelberg, die in zijn beste Engels de regio promoot. Het is alsof je eerst door de commercials en trailers moet, voor de openingsscène van die blockbuster waar je zo reikhalzend naar uitkeek.

Het is Solar Team Twente-oprichter Joost Kuckartz die de nodige schwung in het programma brengt. Hij startte twintig jaar geleden het studententeam, dat inmiddels een tiende lichting heeft. Na een terugblik op de negen voorgaande generaties van Solar Team Twente; van de hobbelige weg die Kuckartz met zijn team aflegde tot de apotheose in het Marokkaanse Agadir in 2021.

Onthulling

Dan is het moment eindelijk daar, na een druk op de knop door Kuckartz: de onthulling van RED X, de tiende zonneauto van Solar Team Twente, onder begeleiding van rookmachines, luid applaus en de nodige oh’s en ah’s.

Van de buitenkant heeft RED X veel weg van haar voorganger, de RED Horizon waarmee het vorige team in Marokko naar de winst reed. Het is opnieuw een kogelvormig en zogeheten monohull-ontwerp (één romp), waarbij de auto op drie wielen rijdt. Het karakteristieke Twentse rood gaat gepaard met de Nederlandse driekleur.

Innovaties

Maar de auto kent tal van innovaties, zo legt het team van ingenieurs uit. Zo kent de auto een nieuw ‘battery management system’, een zelf ontwikkelde aandrijflijn en overlappen de zonnecellen in het paneel elkaar op ingenieuze wijze, om de auto zo klein mogelijk en het rendement zo hoog mogelijk te krijgen.

Wellicht de meest bijzondere innovatie is de motor controller, die de naam ‘Jasmine J300’ draagt. Die ontwikkelde het team de afgelopen maanden in samenwerking met de collega’s van Solar Boat Twente. De motor controller is de opvolger van een systeem dat het studententeam in 2016 creëerde en is volgens het team ‘de meest efficiënte motor controller ter wereld, voor zowel zonneauto’s als zonneboten’.

Het team bereidt zich de komende maanden voor op de World Solar Challenge. Die ging vanwege de coronacrisis twee jaar geleden niet door. Het Twentse team racet daarom voor het eerst sinds 2019 weer door de Australische Outback, over een afstand van meer dan 3000 kilometer, van Darwin naar Adelaide. Het doel, zo benoemen de teamleden meermaals deze avond: de wereldtitel zonneracen. Naar de winst rijden lukte in Agadir, gaat het ook lukken in Adelaide? We weten het in oktober.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.