Vanwaar Enschede Slush’D?
Verkouter: ‘Je kan het zien als een satelliet-evenement van Slush, een enorm evenement dat jaarlijks plaatsvindt in Helsinki. Vanuit Novel-T zijn we meerdere malen aanwezig geweest met een aantal studenten en ondernemers. Vorig jaar zijn we in 4TU-verband met een delegatie van meer dan 150 mensen afgereisd. Wat mij betreft is Slush het beste evenement voor ondernemers ter wereld, vooral vanwege de kritische massa aan start-ups en investeerders. Op veel van zulke evenementen vind je hordes dagjesmensen en techtoeristen, die het allemaal heel interessant vinden. Maar als je als ondernemer op zoek bent naar funding of contacten, dan heb je niet zoveel aan die mensen.’
Zoiets willen jullie in Enschede ook neerzetten?
‘Absoluut, dat is ons uitgangspunt: wat we organiseren moet primair impact hebben voor de start-up gemeenschap die we hier om ons heen hebben, zowel de studentondernemers als de spin-offs die vanuit de laboratoria ontstaan. Het gevoel dat in Helsinki heerst willen we naar de campus brengen. Belangrijk daarbij is het directe contact tussen startende ondernemers en investeerders. Daarom willen we zo min mogelijk poespas of matchmaking-apps. Je moet niet op je telefoon kijken, maar om je heen. Bovendien willen we met deze satelliet-Slush lokale knelpunten aanpakken.’
Die zijn?
‘In algemene zin zie je dat veel start-ups en spin-offs wat beperkt denken, wat voorzichtig. Eerst kijken hoe het in de regio landt, de provincie, Nederland… Terwijl hun impact wereldwijd veel groter kan zijn. Kijk maar naar de clichés als Booking.com en Thuisbezorgd, die aan de UT zijn begonnen. Of een Demcon, Pentair, QuiX Quantum of CodeSandBox. Dat is werken aan, zoals we zeggen: global problems, with start-up solutions. Dat moet dit evenement deelnemers duidelijk maken: dat de wereld groter is dan Twente.’
Slush verbindt hiermee in zekere zin zijn naam – en daarmee reputatie – aan dit evenement. Hoe hebben jullie ze zover gekregen?
‘Veel van de credits gaan naar collega Rens Dommerholt, die verantwoordelijk was voor het schrijven en indienen van een bidbook. Er waren meerdere Nederlandse steden in de race, maar ons verhaal – in combinatie met wat we eerder lieten zien in Helsinki – gaf waarschijnlijk de doorslag.’
Hoe zit het met het animo?
‘Sinds het Slush-label kunnen we spreken van positieve chaos. In eerste instantie wilden we een kleinschalig evenement. We hebben namelijk al jaarlijks een start-up barbecue, waar zo’n 150 mensen aan deelnemen. Dat wilden we iets uitbreiden met een programma. Maar het nam sindsdien een vlucht; de aanmeldingen stromen binnen. We hebben plek voor zo’n 350 start-ups, ik verwacht dat die snel ingevuld zijn.’
Hoe ziet het programma eruit?
‘Er zijn drie verschillende stages, twee binnen en één buiten bij het U-Parkhotel. Qua sprekers gaat het niet om de grote namen, maar om ervaren sprekers met bruikbare tips en tricks. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld sessies waarin een investeerder en een start-up met elkaar in onderhandeling gaan. Daarnaast is er een start-up stage waar je een kwartier lang het podium kan pakken. En er is voor alle start-ups binnen ons eigen Novel-T ecosysteem een pitchwedstrijd, met 10 duizend euro prijzengeld voor de winnaar. We sluiten af met een barbecue.’
Is het de opmaat voor meer en groter?
‘Mocht dit debuut goed verlopen, dan kijken we of we volgend jaar opnieuw Enschede Slush’D kunnen en mogen organiseren.’