Het Twentse team kijkt terug op een hectische dag. Drie kwartier na vertrek bereikten de studenten de eerste controlestop in Alice Springs. De achterstand op Innoptus bedroeg daar nog vijftig minuten. Vanwege drukte in het stadje moest er alert gereageerd worden op het verkeer rondom de tussenstop. Door rode stoplichten en ochtenddrukte op voorrangswegen moest het team meermaals stoppen.
Tegenwind
Na Alice Springs kreeg de Twentse equipe te maken met flinke tegenwind. De volgende controlestop was die in Erldunda. Hier zag Solar Team Twente dat het gat met de Belgen was verkleind tot ongeveer een half uur. Het gat met Delft daarentegen was juist groter geworden.
Het zwaarste onderdeel van de wedstrijd lag toen nog in het verschiet: van Erldunda naar het beruchte Coober Pedy. Het vlakke landschap zorgde daar in het verleden regelmatig voor verraderlijke windvlagen. In 2019 ging het op dat gedeelte mis voor Solar Team Twente.
Het verschil met Innoptus bedraagt na de derde racedag nog zo’n elf kilometer. Dat is niet exact uit te drukken in tijd, maar naar schatting ligt het Twentse team nog zo’n tien tot twintig minuten achter. Als Solar Team Twente ook een sterke vierde dag racet, dan kan het Twentse konvooi mogelijk al heel dichtbij de finish in Adelaide komen. Dat zou betekenen dat het team de finish al bereikt op de vierde racedag.