Vector-ST, zo heet de inmiddels vijfde generatie racemotor van Electric Superbike Twente. Het team van 14 studenten, opgericht in 2017, heeft als doelstelling het bouwen van een elektrische racemotor.
Het nieuwste model van Electric Superbike Twente, waar sinds september 2022 door twee verschillende teams aan gewerkt is, kent een aantal innovaties ten opzichte van zijn voorgangers. De grootste vernieuwing is volgens teamleider Snoeck de toevoeging van een ‘modulair batterijpakket’, zodat een gebruikte accu tijdens een pitstop vervangen kan worden door een opgeladen, eventueel ander type, accu.
Snoeck vertelt dat er meer nadruk op de racestrategie komt te liggen door dit batterijpakket. ‘In het huidige elektrisch racen is de relatief korte actieradius een belemmering, waardoor de races best kort zijn. Daardoor ontbreekt er een tactisch element.’ Door een ‘batteryswap’ uit te voeren kunnen er verschillende soorten accu’s gebruikt worden, worden de races langer, en krijgt de wedstrijd wel dit tactische element, legt ze uit.
‘Heel eind op weg’
Verder beschikt het team voor het eerst over telemetrie, waarmee iedere 2 seconden ongeveer 200 sensoren voor onder andere temperatuur, koeling en snelheid uitgelezen kunnen worden, en maakt het voor het eerst hun eigen ‘bodywork’, de behuizing van de racemotor. ‘Daardoor zijn er onder andere meer mogelijkheden qua aerodynamica. Ons project begon als een berg aan ideeën, er waren veel sceptici die onze plannen in twijfel trokken. Uiteindelijk zijn we met z’n allen een heel eind op weg’, aldus Snoeck.
Zo vloeiend als het nu lijkt te verlopen voor het team, zo stroef verliep het in 2022. ‘Tijdens onze laatste race tegen Finland gingen we crashend over de finishlijn en na drie rondes werd onze motor veel warmer dan we gepland hadden. Gelukkig was de coureur er goed aan toe, maar het is een flinke stap terug geweest voor de ontwikkeling. Je gebruikt als nieuw team zo’n motor wel echt als leerobject.’
Meerdere races
Voor nu heeft Electric Superbike Twente meerdere races op de planning staan, waaronder het ‘International Dutch Championship’ – wat bestaat uit een reeks verschillende wedstrijden - waar de ‘Vector-ST’ het op het TT Circuit in Assen tegen verbrandingsmotoren gaat opnemen. Over de uitslag op dat kampioenschap is Snoeck weinig hoopvol. ‘Verbrandingsmotoren hebben niet te maken met een batteryswap. Ik verwacht niet dat wij de laatste zijn als we de pitstraat ingaan, maar misschien dat we wel laatste zijn als we de pitstraat uitkomen.’
Aan het eind van de zomer racet het Twentse team opnieuw tegen de Finse studenten van de Technische Universiteit Lappeenranta, team JHC Ukkonen. Over die race is Snoeck beduidend positiever, al houdt ze wel een slag om de arm. ‘Ik verwacht dat we sneller zijn dan de Finnen. Wat we goed deden in 2022 doen we nu nog steeds goed, al blijft het Finse team natuurlijk ook doorontwikkelen. Het is nog steeds spannend of we ook echt de snelste zijn.’