Traditiegetrouw neemt het team dit jaar in de zomer weer deel aan de Monaco Energy Boat Challenge in Monaco, een jaarlijkse wedstrijd waar studententeams met zelfgebouwde zonneboten tegen elkaar racen. Na vorig jaar als derde te eindigen, ontwikkelde een nieuwe lichting Solar Boat Twente de zonneboot op verschillende punten door – opnieuw op jacht naar een podiumplek.
De vernieuwde boot onderscheidt zich op een aantal vlakken van voorgaande jaren. De nieuwe vorm van de boot wordt volgens teammanager Vera Ottens aangemerkt als de grootste innovatie. ‘De originele boot is gemaakt om efficiënt te zijn in het water, maar vrij snel hebben we foiling toegepast, een techniek waarin een boot uit het water wordt getild naarmate die meer snelheid krijgt. Deze nieuwe vorm is beter geschikt voor deze situatie. Om tijdens het foilen stabiel te blijven hebben we een verbeterd controlesysteem, dat ervoor moet zorgen dat de boot uit het water blijft en niet omvalt.’
Witte zonneboot
Verder is de onderkant van de boot aangepast, zodat de neus minder in het water duikt tijdens het varen, en maakt het team gebruik van nieuwe struts, een onderdeel dat de vleugels, die de boot tijdens het varen boven het water moeten laten ‘vliegen’, verbinden met de boot. Deze struts begaven het vorig jaar tijdens de race. Een dunnere en sterkere variant moet zo’n doemscenario dit jaar voorkomen.
Opvallend, en niet alleen voor esthetische redenen, is de nieuwe witte kleur, in plaats van het vertrouwde donkerblauw. ‘Een aantal metingen van vorig jaar gaven aan dat de temperatuur van onze systemen aan de hoge kant was’, legt Ottens uit. ‘Om ervoor te zorgen dat de systemen niet te heet worden en daardoor minder efficiënt zijn hebben we voor wit gekozen. Wit houdt minder warmte vast.’
Hogere plek op podium
Dankzij de innovaties is Ottens hoopvol over een goed resultaat. ‘We hopen het succes van vorig jaar door te trekken naar een hogere plek. Het is spannend. Wij hebben onszelf ontwikkeld, maar dat hebben de andere teams ook gedaan. Toch verwachten we dat we voort kunnen borduren op het succes door alle kennis die wij hebben.’ Ondanks dat een podiumplek in Monaco volgens de teammanager ‘de kers op de taart’ zou zijn, zit het team niet in zak en as als dit niet lukt. ‘Ons jaar is niet geruïneerd als we niet op het podium eindigen, het belangrijkste is de teamprestatie.’
Solar Boat Twente is volgens de teammanager het best te omschrijven als ‘zeventien enthousiaste studenten die een zonneboot produceren met als doel de maritieme sector te inspireren’. Dat ‘inspireren’ moet voornamelijk gedaan worden op duurzaamheidsvlak. ‘Er is veel meer aandacht voor vervuiling in de transportsector, terwijl de maritieme sector net zo vele uitstaat. Het kan veel duurzamer, en dat willen wij laten zien.’