Het advies van Witjes luidt om voor wie nu nog niet begonnen is met trainen, ook niet meer te beginnen met trainen. ‘Voor de onervaren loper die nog niet getraind heeft zou ik aanraden om dat nu ook niet meer te doen, omdat overbelasting al snel op de loer ligt. Dan zit de kans er dik in dat je de Batavierenrace helemaal niet meer kan lopen. Probeer in plaats daarvan bijvoorbeeld veel te fietsen, zodat je toch de trainingsprikkel krijgt’.
Tijdens de wedstrijd is het volgens Witjes belangrijk om rustig te starten, op hardloopschoenen te lopen en minimaal twee uur van te voren niets te eten. ‘Veel studenten willen gelijk een goede tijd neer zetten, en rennen hard weg. Start liever rustig en versnel op het einde, in plaats van dat je op het laatst niets over hebt. Loop op hardloopschoenen, en eet voor de wedstrijd minimaal twee uur niet, anders gaat je lijf in verteringsstand en dan is hardlopen niet lekker.
Intense ervaring
Witjes, zelf deelnemer tijdens de vijftigste en 51e editie, liep vorig jaar tijdens haar Batavierenrace twee etappes in plaats van een, om daarna als medewerker te helpen bij de massageploeg. ‘Dat was een vrij intense maar bijzondere ervaring. Ik was overdonderd over hoe groot het was. En dan het teamgevoel; dat je met 25 man van Nijmegen naar Enschede rent, is een van de redenen dat ik de Batavierenrace wilde organiseren. Ik studeerde in Nijmegen, en ging later naar Enschede om mijn studie af te maken, dus de verbinding vind ik erg mooi.’
Als commissaris externe betrekkingen heeft Witjes een uitgebreid takenpakket. ‘Ik heb contact met alle partners en sponsoren van de Batavierenrace, dus ik voer veel gesprekken met bedrijven om onze samenwerkingen te behouden of verbeteren’. Verder hebben we ieder jaar een aparte bedrijvencompetitie waar ik verantwoordelijk voor ben, regel ik de herstart in Enschede, en coördineer ik de massageploeg vanuit Topvorm Twente.’
Extra watervoorzieningen
‘Het organiseren van dit evenement opende echt mijn ogen. Achter de schermen werk je aan draaiboeken, maar pas tijdens het proces besef je hoeveel erbij komt kijken. Een grote prioriteit is het waarborgen van de veiligheid, en de tijdsplanning komt heel precies, omdat het natuurlijk een race is. Verder hebben we ons eigen wagenpark met de benodigde materialen die op de juiste tijd op de goede plek moeten zijn, en dan komt het opbouwen en afbouwen erbij.
De editie van 2024 kenmerkt zich door een aantal aanpassingen. Zo vindt het een maand later plaats dan gebruikelijk, en vindt de herstart weer plaats op de Oude Markt in plaats van in het Van Heekpark. ‘Doordat dit jaar veel feestdagen in het weekend vallen, is de Bata dit jaar een maand later. Hier spelen we in met extra watervoorzieningen en een hitteplan. Wanneer de Batavierenrace voor mij geslaagd is? Als iedereen veilig en tevreden over de streep komt’.