Update dinsdag 28 mei
Boere liep in de laatste training voor de Bata een blessure op, waardoor hij zich moest afmelden. Zo leek er een streep te gaan door de mooie plannen, want vindt een paar dagen voor de Bata maar een vervanger die anderhalve marathon wil lopen. 'Maar woensdag kregen we goed nieuws van Maarten Poirot (29), die wilde wel invallen. Paul kende hem nog van Euros', vertelt Boere.
'Bij de herstart in Ulft zijn de mannen nog voorzien van droge kleding en zijn de bidons weer gevuld. De jongens liepen alle etappes netjes uit en de benen voelden nog verrassend goed na afloop. De slotetappe mochten ze met z'n drieën naar de campus lopen.'
Hoe zo’n idee ontstaat, om de tocht van Nijmegen naar Enschede niet met 25, maar met drie man te lopen? Volgens Boere – oud-student werktuigbouwkunde – bedacht De Jonge (student wiskunde) dat idee vorig jaar al. ‘Hij vroeg of ik volgend jaar wat te doen had en of ik zestig kilometer wilde lopen. Pas later vertelde hij dat hij op de Batavierenrace doelde. Dus dan moet je ook nog 120 kilometer fietsen tussendoor. Maar goed, het leek me wel een toffe uitdaging. We moesten alleen nog een derde idioot zoeken.’
De derde idioot
Die derde idioot werd Stöver, eveneens alumnus werktuigbouwkunde. Alle drie deden ze al eens eerder mee aan de Batavierenrace, maar destijds bleef hun aandeel beperkt tot één etappe. Nu wachten er acht of negen etappes per persoon. Waarom? Boere: ‘Er is geen goede waarom. Wij denken allemaal: waarom niet? We kunnen aardig lopen, doen mee aan hele of halve marathons en we gaan kijken of dit ook lukt. Als we in een rustiger tempo lopen dan normaal moet het in principe kunnen.’
'Of we er klaar voor zijn? Dat weten we pas achteraf' - Jorn de Jong
De Jong vertelt dat het drietal om beurten een etappe aflegt en dezelfde volgorde aanhoudt. De twee niet-lopers maken de kilometers op een tandem. ‘Mocht iemand dan helemaal stuk zitten, dan moet de ander maar wat harder trappen. Of we er klaar voor zijn? Dat weten we pas achteraf. Het is een taai stuk en we komen de man met de hamer vanzelf tegen. Hopelijk zo dicht mogelijk bij Enschede.’
Ringvaart Regatta
De uitdaging is al niet alledaags, maar voor Stöver wacht er na de Batavierenrace een leuk extraatje. ‘Ik vergiste me enigszins in mijn planning, waardoor ik de woensdag na de Bata meedoe aan de Ringvaart Regatta. Honderd kilometer roeien. Jorn en Remco lachen me altijd uit als ik daarover begin. Ik ga erachter komen of dat een dom idee is of niet.’ Remco: ‘Maar Jorn en ik zijn blij dat de Bata vóór de Ringvaart is.’
(Tekst gaat verder onder de foto.)
Het trio trainde twee keer in wedstrijdvorm, dus met tandem, maar twijfelt nog over de beste tactiek. Want kunnen de twee fietsers beter rustig fietsen en de loper volgen, of juist doorfietsen naar het wisselpunt en daar even afstappen voor wat rust, wat eten en een toiletbezoek? ‘We gaan ontdekken wat het beste voor ons werkt. We moeten in ieder geval de tandem beter afstellen, want het zadel staat te laag. Tijdens het trainen was het fietsen zwaarder dan het lopen, dat kan niet de bedoeling zijn’, aldus Boere.
Dropping
De lopers hopen dat ze met z’n drieën de laatste etappe richting de campus mogen lopen en kijken ondanks de vele kilometers uit naar zaterdag. Het doel is helder: de finish halen. De Jong: ‘Niet laatste worden zou mooi zijn, wellicht houden we een paar bierteams achter ons.’ Boere vult hem aan: ‘We zien het als een soort dropping. We worden met z’n drieën naar Nijmegen gebracht en moeten met z’n drieën terug zien te komen. Samen de UTrack opdraaien wordt iets heroïsch.’
En of er na de loop nog een bezoekje volgt aan de feesttent? Stöver twijfelt. ‘We drinken vast één pilsje, maar een tweede biertje? Daar heb ik een hard hoofd in. We slapen waarschijnlijk niet tijdens de Bata en voor mij begint na de loop de voorbereiding op de Regatta.’