‘Afgelopen jaar hadden we een elektrisch rijdende auto, met ruimte voor een waterstofsysteem. Dit jaar hebben we gewerkt aan de implementatie daarvan en focusten we ons op het rijdend krijgen van onze auto op dit systeem’, vertellen teammanager Christina Keysers en technisch manager Charlotte Geuß. Verder is de aerodynamica aangepast, met twee keer zoveel downforce (neerwaartse druk) als gevolg, en maakt het team gebruik van een telemetriesysteem, zodat gegevens tijdens het racen en testen direct worden uitgelezen.
Aparte waterstofklasse
Het team doet eind dit jaar mee aan de Formula Student-competitie. Het Twentse team heeft de enige waterstofauto in deze competitie, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. ‘Het reglement is gemaakt voor elektrische auto’s, en daar zijn de regels op afgestemd. Gelukkig is de organisatie bereid om uitzonderingen te geven wanneer nodig. Maar we zijn naast de bouw van de auto bezig om technische studenten te laten zien wat waterstof te bieden heeft en om een competitieklasse voor waterstofauto’s op te zetten’, aldus Keysers.
Want als het aan Geuß en Keysers ligt, moeten vergelijkbare studententeams het tegen elkaar op nemen in een aparte waterstofklasse. ‘Ons team werkt samen met de wedstrijdorganisatie van Formula Student Frankrijk om een studentenraceklasse op te zetten voor enkel waterstofauto’s’, zegt Geuß. ‘Dat gaat waarschijnlijk volgend seizoen al lukken. We maken de eerste stap door zelf mee te doen met een waterstofauto, en helpen ook met het schrijven van de reglementen.’
Bij de onthulling van de auto, donderdagmiddag.
Nieuwe naam: HyDriven
Het team koos ook een nieuwe naam: ‘HyDriven’. ‘We spraken veel mensen die aan onze naam niet konden ontleden wat we doen’, legt Keysers uit. ‘We willen andere studententeams overtuigen om een waterstofauto te bouwen en dan is het handig dat onze naam direct weergeeft waar wij mee bezig zijn. Dit was het perfecte moment voor een naamswijziging, omdat we vanaf dit jaar een rijdende waterstofauto hebben.’
Kennisachterstand
Als alles volgens schema verloopt, meldt HyDriven zich eind dit jaar aan de start van de wedstrijden Formula Student Nederland en Formula Student Frankrijk. Teammanager Keysers tempert de verwachtingen over de twee aanstaande wedstrijden, aangezien het team tegen elektrische auto’s racet. ‘Onze auto is bijna twee keer zo zwaar als de auto’s van de concurrenten. Daarbij hebben we een kennisachterstand, omdat sommige tegenstanders al meer dan twintig jaar ervaring hebben en wij nog maar drie seizoenen meedoen. Eigenlijk komen we dus nog maar net kijken in deze sector.’
Een hoge eindklassering is dus niet het doel. ‘Racen in Nederland en Frankrijk is al fantastisch. Verder hopen we dat andere teams overtuigd raken om ook mee te doen aan de aanstaande waterstofklasse.’