Mireille Kinket liep al langer met het idee om als alumna (chemische technologie) wat terug te doen voor de UT. Dat deed ze al eens als bestuurder van het Universiteitsfonds, nu als aanjager van het onafhankelijke ‘Entrepreneurial UT-Alumni’. Het initiatief richt zich op ‘het verbinden en activeren van ondernemende alumni en spin-off founders’. Waarom ze tot dat idee kwam? ‘De UT is de meest ondernemende universiteit van Nederland, maar dat is buiten Twente totaal onbekend. Niet oké’, vindt Kinket. ‘We moeten ons verhaal dus beter vertellen.’
Divers gezelschap
Daarom zocht Kinket contact met Maurice Essers, hoofd van het Alumni Office. Samen benaderden ze alumni die al eerder actief waren geweest voor de UT. Daar rolde een groep van zeven uit. ‘Een heel divers gezelschap, uit verschillende richtingen met allemaal andere ideeën. Maar over één ding zijn we het eens: het ondernemende DNA van de UT is iets bijzonders, terwijl we dat allemaal altijd als gewoon zagen. Het duurt even voordat je zoiets beseft’, aldus Kinket.
Wat dat DNA volgens haar kenmerkt? ‘Dat je snel kan handelen, creatief bent en een probleem aanpakt met daden, door gewoon te doen. Iets dat we alle zeven van onszelf herkennen en dat we aan de UT te danken hebben. We vinden dat we die UT-waarde moeten beschermen.’
Marketingscampagne
Hoe nobel het streven van het initiatief ook is, het vergroten van naamsbekendheid is in principe een taak van de UT zelf. Een jaar geleden startte de UT zelfs nog een grootschalige marketingcampagne om de UT bekender te maken bij het grote publiek. Kinket: ‘De communicatie kan vast beter, dat is overal zo. Maar de UT is een relatief jonge en kleine universiteit, dat speelt ook mee. De onbekendheid heeft meerdere oorzaken.’
In eerste instantie wil de club van zeven de UT beter op de kaarten zetten via twee actiepunten: de promotie van UT-spin-offs die de fase van scale-up hebben bereikt en ondersteuning van studenten die een onderneming willen starten of willen groeien. Later volgen bedrijfsbezoeken bij spin-offs en wil het initiatief een online gemeenschap bouwen van ondernemende alumni die laagdrempelig benaderd kunnen worden door studenten. De groep wil een verbindende maar onafhankelijke rol vervullen en gaat nog in gesprek met het college van bestuur. ‘Ik begreep al dat het CvB dit initiatief omarmt en dat is positief. Tegelijkertijd komen en gaan bestuurders, terwijl een alumninetwerk blijft. Hopelijk kunnen wij er op langere termijn voor zorgen dat het bijzondere DNA van de UT landelijk bekender wordt, in plaats van dat het een goed bewaard geheim blijft.’
entrepreneurial ut-alumni
De initiatiefnemers van Entrepreneurial UT-Alumni zijn: Machiel van der Bijl (Computer Science’97/PhD’11), Ed Jonker (Applied Mathematics’87), Mireille Kinket (Chemical Science & Engineering ’98), Rudina de Lange (Industrial Engineering & Management ’93), Erik Tissingh (Civil Engineering & Management’98), Raoul Zaal (Industrial Engineering & Management’87) en Sietske Zagers (Educational Science & Technology ‘01).